Sökning: "åk f-3"

Visar resultat 26 - 30 av 53 uppsatser innehållade orden åk f-3.

  1. 26. Att vara lärare i en digital tid : En kvalitativ intervjustudie om lågstadielärares upplevelser av tillämpningen av digitala verktyg i svenskundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Elvegård Lisa; Josefin Landergren; [2021]
    Nyckelord :Digitalisering; Digitala verktyg; Svenskundervisning; Pedagogik; TPACK;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar lärares upplevelser av elevers användning av digitala verktyg i svenskundervisningen. För att skapa en uppfattning angående detta fenomen intervjuades sex lärare verksamma i åk F-3 genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 27. Ämnesintegrering – En fenomenografisk studie om F-3 lärares uppfattningar.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Therése Ellington; [2020-07-01]
    Nyckelord :temaarbete; lärare i åk F-3; intervjuer;

    Sammanfattning : Ämnesintegrering är ett problematiskt begrepp med många synonymer och tolkningar. Läroplaner har betonat det på skilda sätt och forskning har olika utgångspunkter och definitioner. Syftet med den här studien är att undersöka vilka uppfattningar F-3 lärare har om ämnesintegrering. Två frågeställningar har mynnat ut från detta syfte. LÄS MER

  3. 28. Lärares syn på ämnesintegrerad undervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Annika Hedin Sjöholm; [2020-07-01]
    Nyckelord :undervisning; ämnesintegrering; tema; didaktisk triangel; lärare i åk F-3; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Det har sedan lång tid tillbaka diskuterats hur elever bäst utvecklar sina kunskaper och vilket arbetssätt som gynnar elevens lärande-om det är genom ämnesspecifik undervisning eller i undervisning som är ämnesintegrerad. Forskningen visar fördelar och nackdelar med den ämnesintegrerade undervisningen. LÄS MER

  4. 29. Och sen, och sen, och sen… : En litteraturstudie om att utveckla elevers berättande texter i åk F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ida Hedenberg; Hava Nurula; [2020]
    Nyckelord :Berättande texter; kunskapskrav; lärarkompetens; skriftliga berättelser; tidiga skolår;

    Sammanfattning : Berättelser skapar viktiga tillfällen för elever att utveckla förståelse för sig själva, andra och olika sammanhang. Vi kan ta del av andras erfarenheter tack vare skriftspråket, som möjliggör att berättelser bevaras. LÄS MER

  5. 30. Kooperativt lärande för en språkutvecklande undervisning - Det kooperativa lärandets betydelse för elevers språkutveckling och lärande inom ämnet svenska i åk F-3.

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Amanda Nilsson; Alicia Saellström; [2020]
    Nyckelord :cooperation; collaboration; education; language acquisition.;

    Sammanfattning : Kooperativt lärande, KL, är ett arbetssätt som fokuserar på strukturerat samarbete där elever arbetar mot gemensamma mål. Syftet med studien är att öka kunskaperna om några behöriga F-3 lärares beskrivningar om det kooperativa lärandets betydelse för elevers språkutveckling och lärande i ämnet svenska. LÄS MER