Sökning: "åk f-3"
Visar resultat 26 - 30 av 53 uppsatser innehållade orden åk f-3.
26. Att vara lärare i en digital tid : En kvalitativ intervjustudie om lågstadielärares upplevelser av tillämpningen av digitala verktyg i svenskundervisningen.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Denna studie behandlar lärares upplevelser av elevers användning av digitala verktyg i svenskundervisningen. För att skapa en uppfattning angående detta fenomen intervjuades sex lärare verksamma i åk F-3 genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
27. Ämnesintegrering – En fenomenografisk studie om F-3 lärares uppfattningar.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Ämnesintegrering är ett problematiskt begrepp med många synonymer och tolkningar. Läroplaner har betonat det på skilda sätt och forskning har olika utgångspunkter och definitioner. Syftet med den här studien är att undersöka vilka uppfattningar F-3 lärare har om ämnesintegrering. Två frågeställningar har mynnat ut från detta syfte. LÄS MER
28. Lärares syn på ämnesintegrerad undervisning
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Det har sedan lång tid tillbaka diskuterats hur elever bäst utvecklar sina kunskaper och vilket arbetssätt som gynnar elevens lärande-om det är genom ämnesspecifik undervisning eller i undervisning som är ämnesintegrerad. Forskningen visar fördelar och nackdelar med den ämnesintegrerade undervisningen. LÄS MER
29. Och sen, och sen, och sen… : En litteraturstudie om att utveckla elevers berättande texter i åk F-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Berättelser skapar viktiga tillfällen för elever att utveckla förståelse för sig själva, andra och olika sammanhang. Vi kan ta del av andras erfarenheter tack vare skriftspråket, som möjliggör att berättelser bevaras. LÄS MER
30. Kooperativt lärande för en språkutvecklande undervisning - Det kooperativa lärandets betydelse för elevers språkutveckling och lärande inom ämnet svenska i åk F-3.
M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Kooperativt lärande, KL, är ett arbetssätt som fokuserar på strukturerat samarbete där elever arbetar mot gemensamma mål. Syftet med studien är att öka kunskaperna om några behöriga F-3 lärares beskrivningar om det kooperativa lärandets betydelse för elevers språkutveckling och lärande i ämnet svenska. LÄS MER