Sökning: "åk f-3"

Visar resultat 36 - 40 av 53 uppsatser innehållade orden åk f-3.

  1. 36. Att stödja eleverna till framgång : En studie av hur lärare arbetar med att stödja elever med läs- och skrivsvårigheter i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Eva Jonasdottir; Emma Fernros; [2019]
    Nyckelord :Kompetens; läs- och skrivinlärning; metoder; förebyggande arbetssätt; läs- och skrivutveckling; läs- och skrivsvårigheter; individanpassning; specialpedagog;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur verksamma lärare i Sverige arbetar med att stödja elever med läs- och skrivsvårigheter i åk F-3. Vi genomförde en kvantitativ studie genom att informanter svarade på ett elektroniskt enkätformulär samt kompletterade vi materialet med ett par intervjuer, och därmed fick studien både en kvantitativ och en kvalitativ ansats. LÄS MER

  2. 37. Bokhunden som anpassning för elever i åk F-3 med lässvårigheter inom svenska : En kvalitativ studie om bokhunden som anpassning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Zandra Åsenlund; [2019]
    Nyckelord :Svenska; lågstadiet; lässvårigheter; anpassning; bokhund; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka F-3 lärares svenskämnesdidaktiska uppfattningar om sina erfarenheter av bokhund som kompensatorisk anpassning för elever i läs- och skrivsvårigheter.  I bakgrunden presenteras bokhundens historia, bokhundens roll inom skolan samt hur dagens skola fungerar. LÄS MER

  3. 38. Flerspråkighet och identitet i skolans miljöe r- En kvalitativ undersökning på flerspråkighetens betydelse för identitetsutvecklingen.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk

    Författare :Amanda Björk; [2019]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; Identitet; flerspråkighet; Socialkonstruktivistiskt perspektiv; Språkutvecklande arbetssätt; grundskolan.;

    Sammanfattning : Denna studie har genomförts för att bidra till forskningen kring hur man kan arbeta språkutvecklande i skolan och vad det kan ha för vinster i identitetsutvecklingen.Denna uppsats undersöker flerspråkighet, elevernas egna modersmål/förstaspråk, i relation till identiteten i skolans olika miljöer. LÄS MER

  4. 39. Digitala spel som vägar till konceptuell matematikförståelse genom situerat lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emil Lomvi; [2018]
    Nyckelord :grundskola; F–3; matematik; konceptuellt främjande; situerat lärande; digitala spel;

    Sammanfattning : Understött av tidigare forskning och teoretiska perspektiv antas väl valda digitala spel, genom didaktiskt genomtänkta undervisningsformer, kunna utgöra ett särskilt gynnsamt alternativ till traditionell matematikundervisning i den svenska grundskolans tidigare årskurser. Detta i egenskap av att tillåta konceptuellt främjande aktiviteter genom inre motivation och att kunna föranleda situerat lärande i virtuella lärandemiljöer. LÄS MER

  5. 40. Läsläxa - ett pedagogiskt verktyg? : En studie som belyser lärarperspektiv och föräldraperspektiv i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Lindgren; [2018]
    Nyckelord :Läsläxa; lärande; vårdnadshavare; samverkan;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån ett lärar-och ett föräldraperspektiv undersöka hur föräldrar och lärare uppfattar läxor i ämnet svenska. Studien bygger på åtta e-postintervjuer med lärare i åk 1-4 och tre med föräldrapar. Resultatet visar att det finns både fördelar och nackdelar med att ge läsläxa. LÄS MER