Sökning: "årskurs F-3 och attityder."

Visar resultat 6 - 10 av 17 uppsatser innehållade orden årskurs F-3 och attityder..

  1. 6. Skillnader mellan flickor och pojkar i matematikämnet utifrån lärarnas perspektiv : En kvalitativ studie om likvärdig undervisning i F-3

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Eliasson; Lina Trolin; [2021]
    Nyckelord :Matematik; Matematikprestation; Lärare; Uppfattning; Likvärdig Undervisning;

    Sammanfattning : Utgångspunkten med denna studie är att urskilja om lärarna uppfattar att det finns en skillnad mellan pojkars och flickors prestationer i matematikämnet redan bland de yngre eleverna i årskurs F–3. Forskning visar att det finns skillnader mellan flickors och pojkars prestationer i matematikämnet i skolan, däremot finns det inte lika mycket forskning om de yngre åldrarna i F-3 (Tuohilampi, Hannula, Laine & Metsämuuronen 2014). LÄS MER

  2. 7. Sociala matematikerna : En kvantitativ studie om elevers vilja till lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marwa Anwari; Sam Bergsköld; [2021]
    Nyckelord :Social interaction; attitudes; mathematics; primary school; F-3; primary school; attitude.; Sociala samspel; attityder; matematik; grundskola; F-3; lågstadiet; inställning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka elevers attityder till matematik i årskurs 3 och fördjupa kunskapen om hur olika undervisningsmaterial och olika undervisningssätt kan påverka elevers intresse, motivation och attityd till matematik. Studien utgår utifrån enkäter från fyra olika skolor och åtta olika klasser. LÄS MER

  3. 8. Attityder och matematikprestationer : En litteraturstudie gällande hur attityder och uppfattningar relaterar till matematikprestationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Felicia Blomberg Forslind; Felicia Schlein Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Attityd; uppfattning; beteende; matematik; prestation; elev; lärare; grundskola;

    Sammanfattning : Detta konsumtionsarbete syftar till att undersöka hur attityder till, och uppfattningar om matematik relaterar till beteenden som påverkar elevers matematikprestationer, främst under årskurs F–3. För att undersöka detta har vi sökt, behandlat och analyserat artiklar som berör både lärares och elevers attityder och uppfattningar gentemot matematik och lärande. LÄS MER

  4. 9. IKT i svenskundervisningen: möjligheter och hinder : En intervjuundersökning om användandet av IKT i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Emma Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Digitala verktyg; IKT; kompensatoriska hjälpmedel; läs- och skrivsvårigheter.;

    Sammanfattning : Huvudsyftena med den här studien är att undersöka hur IKT (informations- och kommunikationsteknik) används i svenskundervisningen av lärare i förskoleklassen till årskurs 3, samt en granskning av vad lärarna ser för möjligheter och hinder vid användning av IKT. För att uppnå detta syfte har jag valt att undersöka sju F-3 lärare. LÄS MER

  5. 10. Demokratisk kompetens : En strukturerad litterturöversikt om värderingar och attityder i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Madeleine Sjödin Fannoun; Sara Perlman; [2019]
    Nyckelord :demokrati; demokratiska värderingar; demokratiundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att genom en strukturerad litteraturstudie få en bild avolika påverkansfaktorer i demokratiundervisningen inom SO-ämnena utöver lärarens ämnes-kunskap. Dessa påverkansfaktorer har vi specificerat genom frågeställningarna nedan. Frågeställningarna är induktiva (Bryman, 2018, s. LÄS MER