Sökning: "årskurs F-3 och attityder."

Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade orden årskurs F-3 och attityder..

  1. 11. Attityd! Grundläggande för elevers läsvanor : En litteraturstudie om pojkars och flickors attityder till läsning i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Matilda Ek; Olivia Johansson; [2018]
    Nyckelord :attityd; läsning; könstillhörighet; läsvanor; hemmiljö;

    Sammanfattning : Forskning visar att det finns könsskillnader i förhållande till elevers läsvanor och läsresultat. Med detta som utgångspunkt är syftet att genom en litteraturstudie undersöka sambandet mellan könstillhörighet och elevers attityder till läsning genom att besvara två frågeställningar: Vad säger didaktisk forskning om elevers attityder till läsning? och Vilka faktorer påverkar enligt didaktisk forskning pojkars och flickors attityder till läsning? Forskning visar dessutom att det finns ett samband mellan positiva attityder till läsning och goda resultat i läsförmåga. LÄS MER

  2. 12. "Nobody puts Baby in a corner" : en litteraturstudie om filmens roll som multimodal text i undervisning

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Gunnmo; Nellie Fredriksson; [2018]
    Nyckelord :Film; multimodal text; literacy; F-3; elevers erfarenheter; undervisning;

    Sammanfattning : De elever lärare möter i dagens skola är vana vid att se på film (von Scantz, 2016, s. 141). Läraren ges därför enligt Westergren (2016, s. 61–62) genom att bruka film i sin undervisning en möjlighet, till att använda ett språk som eleverna är väl förtrogna med. LÄS MER

  3. 13. Läsning och IKT : Lärares val av IKT i årskurs F–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Jana Westin; Helena Kihlberg; [2017]
    Nyckelord :läsning; IKT; datorer; surfplattor; lågstadiet; lästräning; lärares attityder;

    Sammanfattning : I det här arbetet undersöks vad lärare har för inställning till IKT, vilka för- och nackdelar de upplever samt varför vissa lärare väljer att inte använda IKT i sin undervisning. För att få svar på dessa frågor har vi valt att intervjua tolv lärare som undervisar i årskurs F–3. LÄS MER

  4. 14. "Okunskap skapar rädsla" : En kvalitativ studie om ett antal lärares attityder till religionsundervisning i F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josefine Eriksson; Amanda Berkebrant; [2017]
    Nyckelord :religionsundervisning; trosuppfattning; livsfrågor; lärarens attityd.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka vilka attityder åtta lärare i årskurs F–3 har till religionsundervisning och hur detta påverkar undervisningen och eleverna. Forskningsfrågorna handlar om hur undervisningen bedrivs, vilken attityd lärare har till religionskunskap, vad några lärare anser om kursplanen i religionskunskap samt vilka svårigheter och möjligheter det finns med att undervisa i religionskunskap. LÄS MER

  5. 15. Utomhuspedagogikens potential och utmaningar för lärande : En systematisk litteraturstudie om utomhuspedagogikens betydelse för undervisningen i biologi för årskurs F–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Erika Jonasson; [2017]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; biologi; årskurs F-3; platsens betydelse; autentiska upplevelser; lärares kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att med hjälp av tidigare forskning, undersöka utomhuspedagogikens potential och begränsningar, för att stödja elevers lärande i biologi i årskurserna F-3. Metoden är en systematisk litteraturstudie i vilken sökningarna har skett via databaserna Summon, avhandlingar.se, NorDiNa, Diva och ERIC (Ebsco). LÄS MER