Sökning: "2017 värderingar"
Visar resultat 1 - 5 av 327 uppsatser innehållade orden 2017 värderingar.
1. ATT MÖTAS I EN VÅRDRELATION Sjuksköterskors upplevelser av den vårdande relationen
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Vårdrelationen är en viktig komponent i sjuksköterskans omvårdnadsarbete och kan främjas genom personcentrerad vård som innebär ett förhållningssätt om att se personen bakom sjukdomen. Tidigare forskning visar att vårdrelationen påverkas av en mängd olika faktorer, däribland förväntningar, värderingar och kommunikation. LÄS MER
2. Vart går gränsen? : En litteraturstudie om sjuksköterskors erfarenheter av personliga värderingar och professionella skyldigheter inom abortvård
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)Sammanfattning : Introduktion: Abort är ett ingrepp som kan vara mycket påfrestande för kvinnorna som genomgår den men också för sjuksköterskorna som vårdar kvinnorna. Sjuksköterskor spelar en viktig roll i omvårdnaden men kan även de uppleva motgångar i sitt arbete då egna erfarenheter och åsikter hamnar i konflikt med yrkesrollen. LÄS MER
3. Sjuksköterskors erfarenheter av att delta i situationer där en patient får aktiv dödshjälp : En kvalitativ litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Dödshjälp är ett kontroversiellt ämne som påverkar en sjuksköterskas arbete. Flera länder och stater har legaliserat dödshjälp. Dödshjälp kan ses som en möjlighet attrespektera patientens önskemål, lindra lidande och bevara människovärdet. LÄS MER
4. Chefsrekrytering : Rekryterares upplevelser och erfarenheter av rekrytering ur ett “värderingsdrivet” perspektiv
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Företagskultur och ett företags tillhörande värderingar är ett aktuellt ämne som är vanligt att diskutera ur olika perspektiv. Även rekrytering är ett omdiskuterat område. LÄS MER
5. Unga historiker : En läromedelsanalys av hur historiska berättelser kan främja unga elevers historiemedvetande och historisk empati.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Detta är en studie som granskar hur läromedel och undervisningsmaterial främjar historiemedvetande och historisk empati genom dess historiebruk och samspel mellan textinnehåll och semiotiska modaliteter. Syftet med studien är att granska vanligt förekommande läromedel och undervisningsmaterial, som används i historieundervisningen i grundskolans årskurs 1–3, för att analysera hur de främjar historiemedvetandet och den historiska empatin hos elever. LÄS MER