Sökning: "Adidas studie"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Adidas studie.

  1. 1. Hållbar Utveckling inom Modebranschen - En studie om modebranschens förbättringsmöjligheter angående hållbarhetsarbete

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Filip Holmén; Filip Simic; [2024-02-12]
    Nyckelord :Cirkulär Fashion; Greenwashing; Brand Community; Hållbar Utveckling; Grassroot Movement;

    Sammanfattning : Inledning: Modebranschen har en gång i tiden betraktats som att vara hållbar då det exempelvis producerades plagg i små kvantiteter. Chinnaduraim (2023) konstaterar att modeindustrin har gjort betydande framsteg inom hållbart mode, men hon påpekar att det återstår mycket arbete. LÄS MER

  2. 2. Kvinnors representation i Nike och Adidas reklamfilmer mellan åren 2011–2021 : En etnografisk innehållsanalys

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Kajsa Yngvesson Froböse; Henrietta Larsson; [2022]
    Nyckelord :Nike; Adidas; reklamfilmer; stereotyper; kvinnor; representation; mångfald;

    Sammanfattning : Att ägna sig åt sport och träning är för många en viktig del av livet, på senare tid har träning även blivit ett allt synligare fenomen i medier, där kvinnan tagit mer plats. Reklam omger oss hela tiden på olika sätt och det påverkar oss i vår vardag, bilden som visas av kvinnan i reklam är många gånger stereotyp, inte minst i sportsammanhang. LÄS MER

  3. 3. Celebrity endorsement är väl ingen sport : En studie om hur sportmodevarumärken använder celebriteter i varumärkesbyggande syfte

    Kandidat-uppsats, Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

    Författare :Erik Hagberg; Niklas Radhammar; [2012]
    Nyckelord :Brand; branding; brand equity; celebrity endorsement; celebrity endorser; sportswear; Varumärke; varumärkeskapital; celebrity endorsement; celebrity endorser; sportmodevarumärke; varumärkesbyggande;

    Sammanfattning : Titel: Celebrity endorsement är väl ingen sport – En studie om hur sportmodevarumärken använder celebriteter i varumärkesbyggande syfte Författare: Erik Hagberg & Niklas Radhammar Handledare: Thomas Helgesson Nivå: Kandidatuppsats, Marknadsföring 15 hp, VT 2012 Nyckelord: Varumärke, varumärkeskapital, celebrity endorsement, celebrity endorser, sportmodevarumärke, varumärkesbyggande Problemformulering: Hur arbetar sportmodevarumärken på den svenska marknaden med celebriteter i sina varumärkesbyggande processer? Syfte: Syftet med denna uppsats är att med utgångspunkt i den teoretiska referensramen och en abduktiv fallstudie av fem varumärken, kartlägga hur sportmodevarumärken arbetar med celebriteter i varumärkesbyggande ändamål på den svenska marknaden. Vi vill även analysera positiva effekter och risker vid användning av celebriteter i varumärkesstrategier. LÄS MER

  4. 4. Båda har betydelse : En studie om hur den medföljande partnern anpassas vid expatriering

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitet

    Författare :Jonatan Svensson; Peter Morath; [2008]
    Nyckelord :expatriering; expatriation; expatriate; partner; anpassning;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar ämnet expatriering. Detta kan beskrivas som en process att sända anställda till ett annat land för att ex. expandera verksamheten och implementera organisationens affärstänkande på nya platser i nya länder. LÄS MER

  5. 5. Box vs styck : Ett beslutsunderlag till Stadium AB gällande styckhantering i distributionslagret som alternativ till boxar

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Malin Örtengren; Tobias Torstensson; [2007]
    Nyckelord :logistik; distributionslager; box; styck; sportmodeprodukter; kostnader; leveransservice; logistikflöde;

    Sammanfattning : Stadium AB är ett av de största detaljhandelsföretagen i Sverige, som designar, köper och säljer sportutrustning samt sportmodeprodukter. I Stadiums butiker säljs både produkter från märkesleverantörer, exempelvis Adidas och Nike, samt varumärken med egen design, exempelvis SOC, 4D och Everest. LÄS MER