Sökning: "Aesthetic experience education"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden Aesthetic experience education.

  1. 1. "Drama är nyckeln till lärande." : Förskollärarens erfarenheter av drama med de yngsta barnen i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Andreea-Daniela Popescu; [2023]
    Nyckelord :Youngest preschool children; Drama pedagogy; Preschool teacher; Interview study.; dramapedagogik; förskollärare; yngsta förskolebarn; intervjustudie;

    Sammanfattning : Dagens förskolor möter ständigt de allra yngsta barnen i åldrarna 1-2 år och förskolans utbildning ska lägga grunden för ett livslångt lärande. I förskolans utbildning ingår undervisning som ska genomsyras av utforskande och upplevelser, därtill estetiska uttryskformen drama ingår i förskollärarens arbetssätt. LÄS MER

  2. 2. Att bedöma körsång : en fenomenografisk studie om musiklärares uppfattningar av bedömning i körsång på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Olle Moensjö; [2023]
    Nyckelord :assessment; choir singing; grading; music education; upper secondary school;

    Sammanfattning : To assess choir singing is a phenomenon that has been researched for several decades.What has been relevant in previous research is what to assess in choir singing and howit ́s done. This study explore upper secondary choral teachers ́perception of assessmentin choir singing. LÄS MER

  3. 3. Undervisning gällande integrerade elever : En studie om fem lärares förutsättningar att undervisa elever mottagna i grundsärskolan som får sin utbildning i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Birgitta Backstad; [2023]
    Nyckelord :adapted primary school; working method; prerequisites; primary special school; primary school; integration; teaching; anpassad grundskola; arbetssätt; förutsättningar; grundsärskolan; grundskolan; integrering; undervisning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Grundsärskoleelever som får sin undervisning i grundskolan årskurs 7-9 tillhör en minoritetsgrupp bland elever i svensk skola. Då skollagen ger kommuner frihet att utforma förutsättningarna för integrerade elever på många olika sätt tillkom studien i syfte att bidra med kunskap om undervisning av integrerade elever. LÄS MER

  4. 4. Potentialer och utmaningar för landskapsarkitektur inom fysisk säkerhet : konstruktiv kritik utifrån intervjuer med säkerhetsexperter

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Viktoria Sundberg; [2023]
    Nyckelord :Landskapsarkitektur; utformning; säkerhet; fysiskt skydd; samhällsskydd;

    Sammanfattning : Fysisk säkerhet, i form av att skydda samhällsviktiga värden mot antagonistiska angrepp, berörs inte på landskapsarkitektutbildningen SLU Ultuna - Sverige. Däremot finns miljöer med skyddsvärden som behöver balanseras med andra utformningskrav, exempelvis försvarsanläggningar eller myndighetsbyggnader. LÄS MER

  5. 5. Komplexiteten i fritidslärarens profession : En kvalitativ studie om den dubbla kompetensen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Svensson; Jessica Weckman; Ellie Wicktorsson; [2023]
    Nyckelord :Dual competence; leisure time teacher; practical-esthetic subject; Dubbel kompetens; lärare i fritidshem; praktiskestetiskt ämne;

    Sammanfattning : Inledning Studien belyser den dubbla kompetensen som grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem ges i sin utbildning, vilket vidare ger lärarna behörighet att undervisa i ett praktiskestetiskt ämne samt fritidshemmets verksamhet. Tidigare studier har visat att den dubbla kompetensen kan vara ett hjälpmedel i både skolan och fritidshemmet, men det kan också innebära svårigheter eftersom många lärare i fritidshem under skoldagen arbetar som resurs i klass i stället för att undervisa i sitt praktisk-estetiska ämne. LÄS MER