Sökning: "Aktiv rekrytering"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Aktiv rekrytering.

  1. 1. Att Bygga En Jämställd Framtid : En studie om Könsnormer och Könssegregering

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Alva Rydell Russberg; [2023]
    Nyckelord :Jämställdhet; Machokultur; Horisontell Könssegregation; Vertikal Könssegregation; Könsnormer; Genusperspektiv; Machonormer; Samhällsbyggande sektorn;

    Sammanfattning : Detta examensarbete porträtterar, genom en enkätstudie, kvinnors upplevelser och erfarenheter vad gäller karriärmöjligheter samt arbetsklimat inom den samhällsbyggande sektorn i Sverige. Rapporten syftar till att synliggöra mansdominansen samt de könsnormer som råder inom samhällsbyggnadssektorn, men även att lyfta blicken framåt. LÄS MER

  2. 2. Är du chefen vi söker? : En kvalitativ innehållsanalys av efterfrågade ledaregenskaper i arbetsannonser inom bankbranschen

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Kainat Mirza; Amanda Ström; [2023]
    Nyckelord :Leadership; leadership traits; recruitment; recruitment advertisements; banking industry; Ledarskap; ledaregenskaper; rekrytering; rekryteringsannonser; bankbranschen;

    Sammanfattning : Att anställa fel ledare kan få stora negativa effekter på produktivitet, konkurrensfördelar och en organisations budget. Därmed är det essentiellt för organisationer att rekrytera rätt individ för att leda en grupp eller en hel verksamhet. LÄS MER

  3. 3. Vägen in till finrummet som akademitränare i svensk elitfotboll

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Antoine Meunier; Taha Nemae; [2021-10-22]
    Nyckelord :fotbollstränare; rekrytering; svensk elitfotboll;

    Sammanfattning : Svensk elitfotboll bedriver idag en aktiv kommersiell verksamhet, vars syfte är att utveckla klubbarna med bland annat försäljning och marknad. Men även att höja bilden för de högsta fotbollsligorna i Sverige. Utveckling och professionaliseringen av idrotten samt ledarskapet är en förutsättning föri drottens kommersialisering. LÄS MER

  4. 4. The Ethnic Barrier : An exploratory study of the perception of ethnic diversity within investment banks in Sweden

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Michael Mekonnen; Gara Tahir; [2021]
    Nyckelord :Diversity; Ethnic Diversity; Investment banking; Sweden; Foreign background; Mångfald; Etnisk mångfald; Investment banker; Sverige; Utländsk bakgrund;

    Sammanfattning : This paper aims to give an insight into how employees, with foreign backgrounds, at investment banks in Sweden perceive the industry with respect to ethnic diversity. Furthermore, it intends to investigate how employees within investment banks believe ethnic diversity can be improved with a focus on the recruitment process. LÄS MER

  5. 5. Kandidatupplevelse – en aktiv del i employer brand : Kandidatupplevelse som employer branding aktivitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Personal och arbetsliv

    Författare :Isabella Söderström; [2020]
    Nyckelord :Candidate experience; Employer brand; Social identity; Recruitment; Communication; Kandidatupplevelse; Employer brand; Social identitet; Rekrytering; Kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet för denna studie är att undersöka hur kandidaters upplevelse kan påverkas av interaktion med rekryterande chefer och rekryteringsprocessens olika delar. Likväl skapa en förståelse för den sammanställda kandidatupplevelsens inverkan på en organisations employer brand. LÄS MER