Sökning: "Alice Nilsson"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Alice Nilsson.

  1. 1. Maktlekar i digital dräkt : en studie om maktlekars återfödelse på TikTok

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Alice Unosson; Ebba Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Maktlek; TikTok; interaktionsritualer; makt; uppmärksamhetssamhället; challenges; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen “Maktlekar i Digital Dräkt” utför en fallstudie i form av en kvalitativ innehållsanalys för att utforska hur maktlekar har omformulerats och anpassats till det digitala medielandskapet genom TikTok-utmaningar (challenges). Genom att analysera diskussioner från forum som Flashback och Reddit samt riskfyllda TikTok-utmaningar som Skull-breaker challenge och Blackout challenge, undersöker arbetet maktlekar ur perspektivet av interaktionsritualer, makt och mediering. LÄS MER

  2. 2. ”Shame of missing out”, det nya FOMO : En kvalitativ intervjustudie om hur känslor hos unga kvinnor upplevs när influencers uppmanar till konsumtion på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Alice Klevfors; Nilsson Isabell; [2024]
    Nyckelord :Impulsive consumption; FOMO; SOMO; influencer marketing; relationship building; Instagram; emotions; qualitative interview study; thematic analysis; young women; Sweden; Impulsiv konsumtion; FOMO; SOMO; influencer marketing; relationsskapande; Instagram; känslor; kvalitativ intervjustudie; tematisk analys; unga kvinnor; Sverige;

    Sammanfattning : With the increasing trust and power of influencers on social media, more research and information are needed on how influencers affect the emotions of their followers. The climate that exists on social media today contributes to calls for unsustainable consumption, which is something that influencers in particular contribute to. LÄS MER

  3. 3. Oavsiktlig marknadsformning? : En kvalitativ studie av svenska livsmedelsföretags reaktioner på prisförändringar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alice Axelman; Sofia Nilsson; [2023]
    Nyckelord :marknadsformning; prisförändringar; reaktioner; marknadsföring; instagram;

    Sammanfattning : Den svenska livsmedelsmarknaden har under början av 2023 genomgått faser där priserna först har höjts och sedan har sänkts. Studien syftar till att undersöka om livsmedelsföretags reaktioner på prisförändringar kan resultera i så kallad oavsiktlig marknadsformning. LÄS MER

  4. 4. Visuell litteracitet och bildundervisning : En undersökning av elevers upplevelser av bildundervisningens syfte och centrala innehåll i relation till förmågan att tolka, analysera och kommunicera med bilder.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Alice Nilsson-Millet; Fleury Sarah; [2023]
    Nyckelord :visuell litteracitet; medie- och informationskunnighet; bildanalys; informella lärprocesser;

    Sammanfattning : Studien är en undersökning av elevers upplevelser av bildundervisningens syfte och centrala innehåll i relation till förmågan att tolka, analysera och kommunicera med bilder. Intervjuer har genomförts med fem elever i årskurs nio från två olika skolor i Sverige. LÄS MER

  5. 5. Miljövänliga byggnader - Hyresgästens upplevelse : Hur upplevs miljövänliga byggnader ur en hyresgästs perspektiv?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Alice Nilsson; Jennie Hansen; Moa Börrefors Wensmo; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER