Sökning: "Analytisk och syntetiskt synsätt"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Analytisk och syntetiskt synsätt.

  1. 1. Analytiska och syntetiska metoder vid läsinlärning - arbetssättet vid läsinlärningen på Manhattan New School

    C-uppsats,

    Författare :Josefine Bergenland; Sanna Lindholm; [2010]
    Nyckelord :Syntetisk; Analytisk; Läsinlärning; Manhattan New;

    Sammanfattning : Metod och material: Vi genomförde ett studiebesök på Manhattan New School i New York under en dag. Vianvände oss av observationer och intervju för att kunna besvara frågeställningarna.Resultat: Vi kunde se att skolan använde sig av mycket skönlitteratur och konkret material. De anpassadeläromedlet efter elevens kunskaper och erfarenheter. LÄS MER

  2. 2. ”I glädje föds kreativitet” : Fyra pedagogers uppfattningar av Tragetonstrategin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Julia Berglund Udéhn; Therese Hagberg; [2009]
    Nyckelord :trageton; lust; datorn; samspel; skriva sig till läsning;

    Sammanfattning : BAKGRUND:Efter att ha kommit i kontakt med Tragetonstrategin under vår utbildning, blev vi intresseradeav att undersöka strategin närmare. I vår bakgrund presenterar vi bland annat olika läs- ochskrivinlärningsmetoder så som Bornholmsmodellen, Läsning på Talets Grund (LTG), WritingTo Read (WTR) och Tragetonstrategin. LÄS MER

  3. 3. Läs- och skrivundervisning i England : En kvalitativ studie på en skola i London

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Danielle Rosman; [2007]
    Nyckelord :England; literacy; läs- och skrivförmåga; läsundervisning; skrivundervisning; styrdokument; Analytisk metod; läsinlärning; skrivinlärning; syntetisk metod;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka och beskriva pedagogers läs- och skrivundervisning på en skola i England. Studien genomfördes med hjälp av etnografiskt inspirerade observationer och kvalitativa intervjuer. Fyra olika klassrum besöktes på en skola i London och sju lärare samt fyra barn intervjuades. LÄS MER

  4. 4. "Lev många liv ­ läs många böcker" En litteraturstudie om att använda skönlitteratur i den tidiga läsinlärningen

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Anne Malmborg; Cecilia Ljungberg; [2007]
    Nyckelord :Läsinlärning; skönlitteratur; läsinlärningsmetoder;

    Sammanfattning : SammanfattningBakgrundVi har under vår utbildning förstått hur viktigt det är att barn lär sig läsa och har lust till det. Vivill med detta examensarbete se på hur man ska bedriva den tidiga läsundervisningen för atteleverna ska bli motiverade och tycka att läsning är roligt. LÄS MER