Sökning: "Anna Adolfsson"

Visar resultat 16 - 18 av 18 uppsatser innehållade orden Anna Adolfsson.

  1. 16. Varför, och varför inte, integrerar NO-lärare ämnena i grundskolan?

    Magister-uppsats, Institutionen för tematisk utbildning och forskning

    Författare :Heléne Abrahamsson; Anna Adolfsson; [2005]
    Nyckelord :Education; Integration; ämnesintegrering; helhetssyn; sammanställa; samordna; förståelse; tvärvetenskap; kunskapssyn; tema; ämnesövergripande; Integration; subject integration; forms a whole view; compile; coordinate; understanding; science cross; cognitive epistemological approach; thematic; interdisciplinary; Pedagogik;

    Sammanfattning : Under vår skolförlagda utbildning har vi varit på olika skolor, där vi sett att lärarnas undervisning varierade stort i dessa skolor. Vi undrar varför det är så mycket ämnesstrukturerad undervisning ute på skolorna och varför inte lärarna undervisar mer ämnesintegrerat när vi ser att det finns möjligheter till detta. LÄS MER

  2. 17. Vigselsamtalet- En studie om samtal mellan präst och brudpar

    Magister-uppsats, Institutionen för tematisk utbildning och forskning

    Författare :Anna Adolfsson; [2003]
    Nyckelord :Interdisciplinary studies; Vigselsamtal; roller; präst; brudpar; TVÄRVETENSKAP;

    Sammanfattning : The purpose of my research is to describe the substance in three different wedding conversations, and study how the role of the priest is designed in these conversations. The foundation of my study contains authentical conversations and interviews from three priests and three couples. LÄS MER

  3. 18. Lärarens matematikundervisning : elevens matematikutveckling? En studie om matematiksvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Adolfsson; Anna-Carin Hesslid; [2002]
    Nyckelord :Mathematics; Matematik; matematiksvårigheter; matematikundervisning; konkretisera matematik; MATEMATIK;

    Sammanfattning : Examensarbetet ger en bild av både lärares och forskares syn på matematiksvårigheter samt deras uppfattning om orsakerna bakom problemen. Vi har undersökt vilka områden i matematiken som elever med matematiksvårigheter har mest problem med samt hur läraren förklarar och underlättar matematiken för dessa elever. LÄS MER