Sökning: "Anna Katarina"

Visar resultat 11 - 15 av 66 uppsatser innehållade orden Anna Katarina.

  1. 11. Lärares erfarenhet av och kunskap om "poor comprehenders" : - Specifika förståelsesvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Bäckström; Katarina Johansson; [2020]
    Nyckelord :poor comprehenders; specifika förståelsesvårigheter; läsförståelse;

    Sammanfattning : Syftet med vår kvalitativa studie är att bidra med ökad kunskap om vilken erfarenhet och kunskap lärare som arbetar på mellanstadiet har om poor comprehenders. Vi vill även bidra med ökad kunskap om på vilka sätt elever med dessa svårigheter upptäcks och hur det kan påverka undervisningens utformning. LÄS MER

  2. 12. Universitetslärare, universitetsstudenter och lärgemenskap : Social närvaro vid nätstudier

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Öjefors-Stark Anna-Katarina; [2018]
    Nyckelord :Enkät- och intervjustudie; lärgemenskap; nätbaserat lärande; social närvaro;

    Sammanfattning : Bakgrund: En av tre universitetsstudenter läser idag via nätbaserade kurser. Nätbaserat lärande är flexibelt och baseras på asynkron kommunikation, men studentgenomströmningen är lägre än på campuskurser. Forskning har visat att nätbaserade lärgemenskaper byggs upp av tre delar; kognitiv närvaro, lärarnärvaro och social närvaro. LÄS MER

  3. 13. "Man måste se den man vill bli vän med" : – om hur mobbning gestaltas i två bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lisa Svenberg; [2018]
    Nyckelord :Mobbning; bilderbok; skola;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att genom text och bild undersöka hur mobbning gestaltas i två utvalda bilderböcker för barn. De två bilderböckerna är Saga och regnbågen av Carina Wilke och Katarina Dahlquist, och Fina Fisken av Anna Bergholtz och Emmalill Frank. LÄS MER

  4. 14. ”Språkintroduktionen, där är det helt annat verkligen” : En intervjustudie kring hur religionskunskapslärare på språkintroduktionen upplever undervisningen för nyanlända elever.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anna Kalén; Katarina Håkansson; [2017]
    Nyckelord :Språkintroduktionen; nyanlända elever; religionskunskapsundervisning; interkulturell pedagogik; orientalism;

    Sammanfattning : This qualitative study deals with experiences regarding the teaching of newcomer students in introductory courses, pertaining solely to the newcomer students’ perception of religion as a school subject. The essay is based on an analysis of a series of interviews with teachers of the aforementioned students. LÄS MER

  5. 15. ”Alltså tid finns ju aldrig i samhällskunskapskurserna” : En intervjustudie kring hur samhällskunskapslärare implementerar ekonomiundervisningen i samhällskunskap 1a1 och 1b. 

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anna Kalén; Katarina Håkansson; [2017]
    Nyckelord :Samhällskunskap; privatekonomi; ekonomi; implementering; närbyråkrat; planering.;

    Sammanfattning : This qualitative interview study is examining how five teachers of social studies implement formal instruction in economics for the Swedish school courses of social studies 1a1 and 1b. The results of the study account for the process of implementation based on interview questions which have their basis in three different stages of planning: preactive, interactive and postactive. LÄS MER