Sökning: "Aspgren"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet Aspgren.
1. Barnmorskors erfarenheter av vård vid graviditetsavbrytanden : En kvantitativ enkätundersökning
Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Bakgrund : Barnmorskor står för kvinnors rätt att utföra ett graviditetsavbrytande. Ibland är det svårt att utföra en god vård på grund av bristande förutsättningar upplever barnmorskor. Syfte : Att undersöka barnmorskors erfarenheter av vård vid graviditetsavbrytanden. LÄS MER
2. Hinduismens och buddhismens framställning i svenska läromedel : En komparativ innehållsanalys av läromedel i gymnasie- och fackskolan från 1965 och framåt
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/ReligionshistoriaSammanfattning : The aim of this study is to analyze how buddhism and hinduism has been portrayed in textbooks for high school in the subject of religious studies. The textbooks are scrutinized with a content analysis. I will therefore scrutinized and compare the contents of three different textbooks from 1968, 1997 and 2015 with each other. LÄS MER
3. Vårdande på akutmottagning : En systematisk litteraturstudie om sjuksköterskors upplevelser av att vårda på akutmottagning
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : .... LÄS MER
4. Gymnasieelevers inställning till vegetarisk mat i skolan. : En kvantitativ enkätstudie.
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kostvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Att förändra vårt nuvarande jordbruk till ett växtbaserat system skulle kunna leda till stora förbättringar för miljön, en hälsosammare och hållbarare framtid. För att minska köttkonsumtionen och införa mer vegetariskt i samhället krävs olika strategier som till exempel mer vegetarisk mat i skolan. LÄS MER
5. Kosten i förskolan - pedagogens roll
M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers kunskaper och syn på kosten i förskolan och klargöra om det finns något aktivt arbete i verksamheten för att öka barnens förståelse för matens betydelse för hälsa och välbefinnande, om barnen är delaktiga i måltidsförberedelserna samt om pedagogerna har något inflytande på maten som serveras i förskolan. Metoden som användes var kvantitativ genom enkäter som delades ut till 21 pedagoger på sju förskolor i en kommun i Gävleborgs län. LÄS MER