Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Praktisk kunskap i hörselrehabilitering : En interventionsstudie om muntlig instruktion och instruktionsfilm i hörselrehabilitering
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Att ge tydlig information till patienter är av stor betydelse inom hörselvården. Det finns olika kommunikationskanaler (muntliga, skriftliga, digitala) som vårdgivaren kan använda i hörselrehabiliteringen. LÄS MER
2. Internetbaserad rehabilitering för hörapparatanvändare vid Hörselverksamheten
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Bakgrund: Många hörapparatanvändare kan, trots frekvent användning av sina hjälpmedel fortfarande uppleva kommunikationssvårigheter. Kvarstående kommunikationssvårigheter kan leda till negativa effekter på hörapparatanvändarens sociala samspel och livskvalitet vilket vi-sar på att det finns ett behov av kompletterande åtgärder. LÄS MER
3. HÖRSELGÅNGSMÄTNING – LIKA FÖR ALLA?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka användandet och tillgänglighet av hörselgångsmätning inom Hörselverksamheten i Västra Götalandsregionen. Forskningsmetod: Studien utfördes genom att en onlinebaserad enkät mailades ut till samtliga audionommottagningar inom Västra Götalandsregionen (VGR). LÄS MER
4. Grupprehabilitering i audiologisk verksamhet
C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : The purpose with this study was to systematically examine scientific studies of audiologic group rehabilitation. The definition of audiological rehabilitation was explored, different variables that influence the result and how the outcome measures should be done and its relationship with the goals of audiologic rehabilitation. LÄS MER
5. "Allt jag gör lär jag mig ju av". En studie om kunskapskrav och kunnande i anslutning till audionomstudenters praktiska utbildning
D-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : The audiologists´ knowledge-domain is generally described as a unique combination of medical, technical, social and behavioural sciences. It gives prominence to the importance of an adequate education relating to the knowledge-demands the students´encounter during their trainee-period. LÄS MER