Sökning: "Autismspektrum"

Visar resultat 16 - 20 av 59 uppsatser innehållade ordet Autismspektrum.

  1. 16. Kommunikativa metoder i relation till inkludering i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Lövgren Annika; Karoline Pettersson; [2019]
    Nyckelord :Exkludering; Inkludering; Kommunikativa metoder; Specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om respondenterna använder kommunikativa metoder, i sådant fall vilka kommunikativa metoder används samt hur personalen motiverar sina val och i vilken utsträckning metoderna används. Utgångspunkten i vår studie grundades på upplevelsen av att kommunikativa metoders användningsområde inom förskolan skiljer sig åt mellan Sverige och internationellt. LÄS MER

  2. 17. Barn med högfungerande autismspektrum diagnos och deras upplevelse av rörelse och aktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Fysioterapi

    Författare :Petra Hörnicke Hammarbäck; Karin Lamberg; [2019]
    Nyckelord :High functioning autismspectrum disorder; physical activity; experience; qualitative method; Högfungerande autismspektrum diagnos; fysisk aktivitet; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barn med högpresterande autismspektrum diagnos (HFASD) har svårigheter med socialt samspel, ökad känslighet för sinnesintryck samt svårigheter att starta upp och avsluta aktiviteter. Dessa svårigheter samspelar i olika grad hos olika individer men innebär att dessa barn har en betydligt mindre fysiskt aktiv vardag än jämnåriga barn. LÄS MER

  3. 18. Stödinsatser för arbete vid psykiska funktionshinder : - En studie om Arbetsförmedlingens möjligheter att ge stöd till unga vuxna med diagnos inom autismspektrum.

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för hälsovetenskap

    Författare :Anna Donatella Hultin; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 19. Autism och läsförståelse : Vilka erfarenheter delger några lärare och vad visar ny interventionsforskning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Kersti Vikström; [2018]
    Nyckelord :specialpedagogik; autism; läsförståelse; interventioner; kognitiva förmågor;

    Sammanfattning : Syftet med studiens två undersökningar, var att kring läsförståelsearbete och autism synliggöra både vad några lärare säger och vad aktuell interventionsforskning (2015 -) påvisar utifrån olika perspektiv, samt även jämföra dessa delar. Läsning vilar på flera grunder, språkliga, metaspråkliga och metakognitiva förmågor samt textens medium och hur den framställs. LÄS MER

  5. 20. Finding Corners : How can architecture help children concentrate better?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Arkitektur

    Författare :Johanna Tuulse; [2018]
    Nyckelord :school; NDD; ADHD; autism; Gotland; brick; cognitive design;

    Sammanfattning : Swedish legislation states that a school is required to make the necessary adjustments to include   all children, regardless of circumstances or disabilities. However there are no clear guidelines as to how these adjustments should be carried out in the physical environment when it comes to cognitive disabilities such as ADHD, Autism Spectrum Disorder or Language Disorders. LÄS MER