Sökning: "Barns läsvanor"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden Barns läsvanor.

  1. 1. Böckerna som inte blir lästa : En undersökning om barns val av skönlitterära böcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Erica Gresseth; [2023]
    Nyckelord :Barns val; Böcker; Experiment; Läsintresse; Omslag;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att omslaget är en avgörande faktor när elever ska välja en bok att läsa. Denna studie har utgått från ett elevperspektiv, vars syfte är att få en bredare förståelse för vad elever utgår från när de väljer en bok. LÄS MER

  2. 2. ”Jag brukar läsa undertexter om jag inte hör vad de säger” : En studie om barns läsvanor på fritiden i det digitaliserade samhället

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Therese Kreku; [2022]
    Nyckelord :Reading habits; reading comprehension; language development; digitalisation; social media; video games; young learners; Läsvanor; läsutveckling; språkutveckling; digitalisering; sociala medier; dataspel; yngre elever;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att undersöka yngre barns fritidsläsning med målet att generera kunskap kring vilken kontakt yngre generationer har med skriftspråket idag. Tesen som denna studie utgår ifrån är att skolan behöver ökade insikter i elevers läsvanor eftersom det finns oroväckande trender som visar på att barn generellt läser allt mindre på grund av digitaliseringen. LÄS MER

  3. 3. Barns läsvanor : Vilken betydelse har vuxna för barns läsvanor?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Anita Sjölander; [2022]
    Nyckelord :Barns läsvanor; högläsning; läsvanor; digitala verktyg; E-bok; ljud-bok;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att se om barns läsvanor har förändrats genom året och vilken betydelse vuxna och högläsning har för barns läsvanor. Studien gör med enkäter, interjuver och tidigare forskning. LÄS MER

  4. 4. Läsintresse och läsförståelse – två viktiga komponenter i elevernas vardag : En kvalitativ studie om hur lärare och skolbibliotekarier arbetar för att främja barns läsintresse samt hur lärare arbetar med läsförståelse hos eleverna.

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Sandra Norrman; [2020]
    Nyckelord :Läsförståelse; ZPD; Lev S Vygotskij; läsvanor; läslust hos barn och unga samt motivationsteorier.;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen att få en inblick i hur lärare och skolbibliotekarier arbetar när de undervisar i läsförståelse samt att undersöka de didaktiska val de gör för att elever i årskurs 4-6, läsintresse och läsförståelse ska öka. För att undersöka detta har jag använt mig av kvalitativa intervjuer med lärare och skolbibliotekarier i en mindre kommun i norra Sverige. LÄS MER

  5. 5. Att läsa eller inte läsa, det är frågan : En undersökning om hur barns läsvanor påverkas, och vad som påverkar dem

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Elin Halléni; [2019]
    Nyckelord :Barn; Läsvanor; Medie-och-Informationskunnighet; Digitala medier; Sociokulturellt perspektiv; Intervjuer; Kommunikation; Informationskompetenser;

    Sammanfattning : In this paper we will be looking at children’s reading habits, their attitudes towards reading, and whether or not the presence of digital technology such as television or computers have any effect on said reading habits. The material of the study will be collected via group interviews with students at age nine to ten at two different schools in neighbouring towns in the south of Sweden. LÄS MER