Sökning: "Barns leksignaler"

Visar resultat 6 - 10 av 23 uppsatser innehållade orden Barns leksignaler.

  1. 6. "Vi köpte pappa på loppisen!" : En observationsstudie om lekande i förskolans rutinsituationer

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Amanda Mattisson; Moa Martinsson; [2020]
    Nyckelord :Lekande; rutinsituationer; fantasi; leksignaler; observation;

    Sammanfattning : Leken är betydelsefull för barn i förskolan men samtidigt upptar vardagliga rutiner mycket av förskolans tid. Därmed syftar studien till att synliggöra lekandet som förekommer inom förskolans rutinsituationer samt vad lekande får för utrymme i dessa situationer. LÄS MER

  2. 7. "Kan hajar flyga i din lek?" : En kvalitativ studie om förskollärares tal om att delta i barns lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Josefin Liljegren; Sara Martinsson; [2020]
    Nyckelord :Förskollärare; deltagande; lämpligt sätt; begrepp; intentioner; barns lek;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka begrepp som förekommer i förskollärares tal om att delta i barns lek i förskolan. Frågeställningen berör vilka intentioner som blir synliga i förskollärares tal om att delta i barns lek med utgångspunkt i Skolverkets (2018) formulering att arbetslaget ska följa och leda lek på lämpligt sätt. LÄS MER

  3. 8. "Fröken säger att alla får vara med!" : En studie om barns tillträdesstrategier i pågående lekar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Emelie Berntsson; Lovisa Blom; [2020]
    Nyckelord :Lek; förskolan; tillträdesstrategier;

    Sammanfattning : Bakgrund: I förskolan är lek en stor del av barnens sociala liv och det blir viktigt för barnen att kunna tolka varandras leksignaler. William A. Corsaro utformade begreppet tillträdesstrategier. Dessa strategier använder barn som verktyg för att ta sig in i en pågående lek. LÄS MER

  4. 9. Ska vi leka? : En studie om yngre barns leksignaler

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ronja Hanisch; Emma Gustavsson; [2020]
    Nyckelord :play; communication; play signals; preschool; children; lek; kommunikation; leksignaler; förskola; barn;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utveckla fördjupande kunskaper om yngre barns lek och leksignaler. Studien utgick från frågeställningarna ”Hur uppfattar förskollärare att de yngre barnen gör för att entra andra barns lek?” samt ” I vilken omfattning uppfattar vårdnadshavare att yngre barn behöver stöd i sin lek?” För att få fram kunskap om yngre barns leksignaler genomfördes intervjuer med sex förskollärare och 30 vårdnadshavare som fick svara på en enkät. LÄS MER

  5. 10. LEK OCH UTANFÖRSKAP I FÖRSKOLAN : En kvalitiativ intervjustudie utifrån åtta pedagogers syn på lek och arbete med utanförskap i lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Caroline Åkerblom; Majd Allos; [2018]
    Nyckelord :Lek; Utanförskap; Pedagog;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur pedagoger ser på barns lek och hur pedagoger arbetar för att förebygga utanförskap i lek.  Ett sociokulturellt perspektiv har valts som teoretisk ansats. Studien utgår från åtta semistrukturerade intervjuer som analyseras och bearbetas kvalitativt. LÄS MER