Sökning: "Barns leksignaler"

Visar resultat 11 - 15 av 23 uppsatser innehållade orden Barns leksignaler.

  1. 11. Social men... : - En kvalitativ studie om hur förskolepersonal resonerar kring barn som inte leker med andra barn.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Heléne Appelqvist; Camilla Johansson; [2018]
    Nyckelord :förskolepersonal; socialkonstruktionism; diskursanalys; diskurspsykologi; tolkningsrepertoar; retorik; funktion; effekt; lek; förskola; barn; fokusgruppsintervju;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskolepersonal definierar lek på förskolan samt hur de talar om barn som inte leker med andra barn. Forskningsläget på ämnet barn som inte leker med andra barn är tvetydig och det finns en diskrepans utifrån vilka konsekvenser det får för barns utveckling av den sociala kompetensen. LÄS MER

  2. 12. ”Zombiesar kan bita en här och då lever man kanske fortfarande" - Bråklekar ur barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sally Brodin; [2018]
    Nyckelord :barns perspektiv; bråklekar; fiktion; intertextualitetsteori; intertextuella gemensamma förståelsen; kroppslig kunskap; lekpedagogik; leksignaler; samförstånd; sociala lekregler; turtagande; verklighet; ömsesidighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa en djupare förståelse för barns bråklekar i förskolan, genom att analysera barns egna perspektiv på lekande. Studiens syfte uppnås genom att besvara följande frågeställningar: Vad är bråklekar för barn? Vad kan man utläsa ur barnens egna uppfattningar om bråklekar? Präglas bråklekar av barnkulturen? Jag kommer använda mig av Tannocks (2011) utvecklade definition av begreppet rough-and-tumble play, bråklekar. LÄS MER

  3. 13. ”Vi sopade hela dagen igår säger vi…" : En jämförande studie över barns sätt att kommunicera genom lek.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Olivia Kyllergård; [2017]
    Nyckelord :Lek; kommunikation; lärande; barn och förskola;

    Sammanfattning : Följande studie inleds genom att nämna några framstående forskare, historiska och aktuella, vars teorier och perspektiv gällande barns kommunikation genom lek har haft betydande inverkan på dagens förskola. Några exempel på forskningsområden som framhävs är bland annat barns förmåga till metakommunikation, metakognition, leksignaler men även ickeverbala och verbala strategier. LÄS MER

  4. 14. ”Hen är ute, det är bra. Eller ja, kanske lite bra?” : En fallstudie om barns agerande gentemot de sociala lekreglerna.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sofie Nyström; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur barn agerar i leken, med fokus på de sociala lekreglerna samförstånd, ömsesidighet och turtagande. Jag vill i denna studie se i vilken grad de sociala lekreglerna synliggörs i en förskolegrupp, samt hur det kan påverka den aktuella leken. LÄS MER

  5. 15. Exkludering i förskolebarns gemensamma lek : En kvalitativ intervjustudie med åtta förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Kinia Kemoka; Michelle Arntsen; [2016]
    Nyckelord :Exkludering; gemensam lek; leksignaler; inkludering; samspel; lekkamrater; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka erfaren personals tankar om och erfarenheter av exkludering i barns gemensamma lek. Studiens syfte är även att undersöka erfaren personals arbetssätt när det gäller utanförskap i barns gemensamma lek. Ett sociologiskt perspektiv har valts och även Knutsdotter Olofssons lekteori. LÄS MER