Sökning: "Barns tidiga språkutveckling"

Visar resultat 16 - 20 av 62 uppsatser innehållade orden Barns tidiga språkutveckling.

  1. 16. Effekter av föräldrastödsprogram på föräldrar och barn

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Åsa Alexandersson; Minna Maria Murto; [2021]
    Nyckelord :Positive parenting; parenting program; behavioral problems; Positiv föräldraskap; föräldraskapsprogram; beteendeproblem;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund: Föräldrar har en viktig roll i att främja barns hälsa, och har som vårdnadshavare ett ansvar för barnets utveckling. Föräldraförmåga och relation till barnet är faktorer som påverkar utvecklingen. LÄS MER

  2. 17. Tidiga grammatiska strukturer hos svenskspråkiga barn : En utvärdering av steg II i Swe-LARSP

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Emelie Sund; [2020]
    Nyckelord :LARSP; Swe-LARSP; barn; svenskspråkiga; grammatik; språkutveckling; spontantal; spontantalsanalys; bedömningsmaterial;

    Sammanfattning : Bakgrund Barns språkliga förmåga kan bedömas genom formella tester och/eller spontantalsanalys. Ett material för att kvalitativt utvärdera barns expressiva grammatiska förmåga genom spontantalsanalys är Language Assessment, Remediation and Screening Procedure, LARSP. LÄS MER

  3. 18. Förskollärares arbete med barns språkutveckling : en studie om hur förskollärare i förskolan arbetar med att stimulera barns tidiga språkutveckling

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Jönsson Katarina; Olsson Sanna; [2020]
    Nyckelord :Språkstimulans; språkutveckling; förskola; förskollärare; barn; samspel; proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Syfte är att undersöka hur förskollärare arbetar för att stimulera barns tidiga språkutveckling. Vår arbetslivserfarenhet, egna erfarenheter samt det personliga intresset för barns språkutveckling är det som har styrt vårt val av att undersöka hur förskollärare, i förskolan, stimulerar barns tidiga språkutveckling. LÄS MER

  4. 19. Expressiv tal-och språkförmåga hos spädbarn : En påbörjad validering av föräldraformuläret LEESPQ och undersökning av skärmars eventuella påverkan på spädbarns expressiva språkförmåga

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Sara Jansson; Linn Näslund; [2020]
    Nyckelord :logopedi; spädbarn; secdi; validering; skärmtid; skärmvanor; månader; start; leespq; leaq; hörselnedsättning; autism; tal; språk; utveckling; 0-18;

    Sammanfattning : Background:Today, there are only limitedSwedishscreening materials that can be usedtoassess early speech and language development in infancy. Studies have shown that children with diagnoses likehearing impairment, developmental language disorder and/or autism-spectrum disordershow anearly delay in their speechdevelopment. LÄS MER

  5. 20. Högläsning för yngre barns språkutveckling : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar om och erfarenheter av högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Asma Rouhi; [2019]
    Nyckelord :Högläsning; språkutveckling; förskolan; pedagoger; yngre barn;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskap om pedagogers, i detta fall förskollärares och barnskötares uppfattningar och erfarenheter om högläsning i relation till yngre barns språkutveckling. Metoden som användes för datainsamling var enskilda intervjuer med fem pedagoger. LÄS MER