Sökning: "Barns tidiga språkutveckling"
Visar resultat 16 - 20 av 62 uppsatser innehållade orden Barns tidiga språkutveckling.
16. Effekter av föräldrastödsprogram på föräldrar och barn
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund: Föräldrar har en viktig roll i att främja barns hälsa, och har som vårdnadshavare ett ansvar för barnets utveckling. Föräldraförmåga och relation till barnet är faktorer som påverkar utvecklingen. LÄS MER
17. Tidiga grammatiska strukturer hos svenskspråkiga barn : En utvärdering av steg II i Swe-LARSP
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/LogopediSammanfattning : Bakgrund Barns språkliga förmåga kan bedömas genom formella tester och/eller spontantalsanalys. Ett material för att kvalitativt utvärdera barns expressiva grammatiska förmåga genom spontantalsanalys är Language Assessment, Remediation and Screening Procedure, LARSP. LÄS MER
18. Förskollärares arbete med barns språkutveckling : en studie om hur förskollärare i förskolan arbetar med att stimulera barns tidiga språkutveckling
M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syfte är att undersöka hur förskollärare arbetar för att stimulera barns tidiga språkutveckling. Vår arbetslivserfarenhet, egna erfarenheter samt det personliga intresset för barns språkutveckling är det som har styrt vårt val av att undersöka hur förskollärare, i förskolan, stimulerar barns tidiga språkutveckling. LÄS MER
19. Expressiv tal-och språkförmåga hos spädbarn : En påbörjad validering av föräldraformuläret LEESPQ och undersökning av skärmars eventuella påverkan på spädbarns expressiva språkförmåga
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: LogopediSammanfattning : Background:Today, there are only limitedSwedishscreening materials that can be usedtoassess early speech and language development in infancy. Studies have shown that children with diagnoses likehearing impairment, developmental language disorder and/or autism-spectrum disordershow anearly delay in their speechdevelopment. LÄS MER
20. Högläsning för yngre barns språkutveckling : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar om och erfarenheter av högläsning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskap om pedagogers, i detta fall förskollärares och barnskötares uppfattningar och erfarenheter om högläsning i relation till yngre barns språkutveckling. Metoden som användes för datainsamling var enskilda intervjuer med fem pedagoger. LÄS MER