Sökning: "Barns tidiga språkutveckling"

Visar resultat 21 - 25 av 62 uppsatser innehållade orden Barns tidiga språkutveckling.

  1. 21. Språkstörning i förskolan : En intervjustudie med förskollärare och specialpedagoger om att upptäcka språklig sårbarhet hos små barn och ge stöd i tidig ålder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Annica Persson; [2018]
    Nyckelord :Keywords: Language development; linguistic vulnerability; pedagogy; interaction; socio-cultural perspective.; Språkutveckling; språklig sårbarhet; pedagogik; interaktion; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att få djupare kunskap om förskolans arbete med språkligt sårbara barn och hur de kan upptäckas i tidig ålder. Genom intervjuer med specialpedagoger och legitimerade förskollärare har jag besvarat frågorna om vilka möjligheter förskollärare har att upptäcka språkstörning, hur förskollärare arbetar och kan arbeta med barn i språklig sårbarhet, samt på vilket sätt specialpedagoger och förskollärare kan samarbeta för att främja språkutvecklingen hos barnen. LÄS MER

  2. 22. Låt inte språket bli ett hinder : En intervjustudie om tidig upptäckt av språkliga svårigheter och om språkstimulerande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Åsa Norder; [2018]
    Nyckelord :Language difficulties; language development; preschool; early intervention; interaction; socio-cultural theory; Språksvårigheter; språkutveckling; förskola; tidiga insatser; interaktion; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på språkliga svårigheter i förskolan samt vikten av tidig upptäckt och adekvata stödinsatser i barns tidiga år. Studiens syfte var att beskriva och analysera förskollärares och specialpedagogers uppfattningar om förutsättningar för upptäckt av språkliga svårigheter i förskolan, samt utformningen av förskolans arbetssätt för stimulans av barns språkutveckling, med särskilt fokus på språksvårigheter. LÄS MER

  3. 23. Att leka med språket som en väg till skrift- och läsförståelse : En studie om pedagogernas arbete med små barns tidiga litteracitetsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jennie Nordquist; Emma Holma; [2018]
    Nyckelord :emergent literacy; pedagogens roll; språkutveckling; sociala samspel; språkmiljö.;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om pedagogers arbete med små barns tidiga littracitetsutveckling. Vårt syfte med studien var att undersöka hur verksamma pedagoger arbetar och tänker gällande miljöns erbjudanden likväl som den egna rollen för att väcka och fånga upp barns intresse och lärande i litteracitetsaktiviteter i spontana situationer. LÄS MER

  4. 24. ”De följer med oss i verksamheten hela tiden” : Förskollärares erfarenheter av språkmaterialet Babblarna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Rebecca Dyplin; Felicia Törnhult; [2018]
    Nyckelord :Babblarna; barns tidiga språkutveckling; förskola; förskollärare; Karlstadmodellen;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om att undersöka det språkfrämjande materialet Babblarna. Syftet med studien är att öka kunskapen om vad förskollärare har för erfarenheter av att använda materialet Babblarna med barn i förskolan och om förskollärarna gör det utifrån materialets beskrivning och ändamål. LÄS MER

  5. 25. Spelar det någon roll? : En experimentell språkstudie om förskollärares instruktioner i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Mariah Harnesk; Mikaela Ribbing; [2018]
    Nyckelord :Språkstudie; språkanvändning; lärarinstruktioner; förskola; substantiv; pronomen; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Detta är en experimentell pilotstudie med syftet att ta reda på hur förskollärares olika sätt att ge instruktioner gällande en pysseluppgift skulle kunna skapa variationer i förskolebarns språk. Förskolans läroplan beskriver språkligt arbete i förskolan som viktigt för att barn ska få ett nyanserat språk och ordförråd. LÄS MER