Sökning: "Barns upplevelser förskola"
Visar resultat 6 - 10 av 290 uppsatser innehållade orden Barns upplevelser förskola.
6. Förskollärares förhållningssätt inom musik i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Abstrakt Enligt Lpfö 18 (Skolverket, 2018) ges barn möjlighet att utforska estetiska former såsom drama, rörelse och musik. Under våra verksamhetsförlagda utbildningar (VFU) perioder noterade vi barns glädje vid exponering för ljud och musik, där musiken blir en form av självuttryck och integrerat lekande och lärande. LÄS MER
7. Utomhuspedagogikens betydelse för barns lärande, utveckling och hälsa i förskolan
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Detta är en fenomenografisk studie som behandlar förskollärares olika uppfattningar om ämnet utomhuspedagogik. Syftet med vår studie var undersöka utomhuspedagogikens plats och påverkan i förskolan samt vilka förutsättningar som behövs. LÄS MER
8. NPF-mödrars livsvärld. Om känslor kring diagnostisering och bemötande
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Den här studiens syfte är att belysa och problematisera motsättningarna mellan samhällets förväntan på barns utveckling och NPF-mödrars känsla av osäkerhet och otillräcklighet, som byggs upp i mötet med omgivningens krav. Genom detta ämnar studien ge förslag till förbättringar gällande bemötande från vård och skola gentemot föräldrar, samt andra övergripande förbättringar i samhället för att minska den snäva syn på normalitet som råder. LÄS MER
9. Att möta en ny värld: : En kvalitativ studie om introduktion i förskolan urvårdnadshavares och förskollärares perspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om erfarenheter och upplevelser bland förskollärare och vårdnadshavare vad avser barns introduktion i förskolan. Studiens frågeställningar var vilka framgångsfaktorer och utmaningar som kan identifieras i introduktionen och vilka likheter och skillnader som finns mellan förskollärare och vårdnadshavares upplevelser av den. LÄS MER
10. ”Det gäller ju att tolka, tolka, tolka” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares dokumentationspraktik gällande fotografering med de yngsta barnen i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskningSammanfattning : Syftet med studien är att bilda kunskap om hur förskollärare kan arbeta med de yngsta barnens rätt till delaktighet samt integritet vid fotografering i dokumentationskontexten. Den teoretiska utgångspunkten för studien är relationell teori, där begreppen sam-verkan och sam- varo fått en central roll. LÄS MER