Sökning: "Beröringspunkter"

Visar resultat 1 - 5 av 128 uppsatser innehållade ordet Beröringspunkter.

  1. 1. Var finns värdegrunden i SO-undervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nathalie Engdahl; Selma Aljaff; [2024]
    Nyckelord :värdegrund; demokrati; samhällsorientering; SO-undervisning; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Syftet med vår kunskapsöversikt är att kartlägga och diskutera vad forskningen lyfter om beröringspunkter mellan värdegrundsarbete och undervisning i de samhällsorienterade ämnena, genom att besvara följande frågeställningar: Vilka är beröringspunkterna mellan värdegrundsarbete och SO-undervisning? Hur arbetar lärare med skolans värdegrund i SO-undervisning? Genom en systematisk forskningsöversikt har vi utgått från syfte och frågeställning när vi sökt i svenska och internationella databaser, för att hitta relevanta vetenskapliga artiklar. Vårt urval av källor ligger till grund för resultat, slutsats och diskussion. LÄS MER

  2. 2. Dans som samhällsarbete? : En kvalitativ intervjustudie om communitydans och dess koppling till socialt arbete

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Ninna Oom; [2023]
    Nyckelord :Community dance; Social work; Community work; Empowerment; Participation; Paulo Freire; Communitydans; Socialt arbete; Samhällsarbete; Empowerment; Deltagande; Paulo Freire;

    Sammanfattning : Communitydans är en metod som går ut på att icke-dansare får möjlighet att uttrycka sig med dans och som kan syfta till att stärka individer och grupper. Metoden har likheter med samhällsarbete, som är en inriktning inom socialt arbete som förebygger olika typer av samhällsproblem och inkluderar de utsatta i processen. LÄS MER

  3. 3. Ämnesövergripande arbete med Hem- och konsumentkunskap : En kvalitativ intervjustudie om grundskolelärares upplevelser kring ämnesövergripande arbete

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Linnea Andersson; Margareta Devall Amundrud; [2023]
    Nyckelord :Ämnesövergripande undervisning hem och konsumentkunskap;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Bakgrund Läroplanen för svensk grunskola säger att rektor har ansvar att skapa möjligheter för ämnesövergripande arbetsområden. Där står också att undervisningen ska samordnas så att eleverna kan uppfatta kunskaper som helhet. LÄS MER

  4. 4. Challenges, needs, and connection points in EFL teachers’ and students’ perspectives of formative assessment

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Melissa Linde Svantesson; Sebastian Ticak; [2023]
    Nyckelord :Formative assessment; formative feedback; ESL; EFL; Teacher challenges; student needs; secondary school; research overview; formativ bedömning; bedömning för lärande; formativ feedback; högstadiet;

    Sammanfattning : Formative assessment is an educational approach that challenges the traditional summative ways of teaching. Although formative assessment has been found to stimulate learning development, it also involves difficulties for teachers to implement. LÄS MER

  5. 5. Integritet på exekutiv auktion – en kritisk analys av 6 kap. 12 a § UB

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Linnea Andersson Telander; [2023]
    Nyckelord :förvaltningsrätt; utsökningsrätt; utmätning; distansutmätning; objektivitetsprincipen; ändamålsprincipen; tvångsmedel; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I augusti 2022 infördes en ny regel om distansutmätning. Regeln har tagit plats i 6 kap. 12 a § UB och ger Polismyndigheten möjlighet att säkerställa egendom inför utmätning. Detta kan ske i fall då polistjänstemän inom ramen för sitt normala uppdrag kommer i kontakt med egendom som de misstänker kan utmätas. LÄS MER