Sökning: "Bishops matematiska aktiviteter"

Visar resultat 21 - 25 av 56 uppsatser innehållade orden Bishops matematiska aktiviteter.

  1. 21. Hur undervisar förskollärare matematik i förskolan? : En intervjustudie om matematikundervisning för toddlare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Marie Karlsson; Jessica Löfström; [2020]
    Nyckelord :Bishops matematiska aktiviteter; förskola; förskollärare; matematik; toddlare; undervisning; vardagsmatematik.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur förskollärare undervisar i matematik för yngsta barnen, 1–3 år, i förskolan. Följande två frågeställningar undersöks i studien; Hur beskriver förskollärarna sin matematikundervisning med de yngre barnen för att främja barns lärande i matematik? Hur utformar förskolläraren planerad matematikundervisning för de yngre barnen i förskolan? Metoden i studien är semistrukturerande intervjuer, som utförts med elva förskollärare på sju olika förskolor. LÄS MER

  2. 22. Matematik i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om matematik i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maritina Midbjer; Dina Tuven; [2020]
    Nyckelord :​Bishops sex matematiska aktiviteter​; ​förskola; förskollärare; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare ​uppfattar matematik och hur de  beskriver sitt arbete med matematik i förskolan. Studien genomfördes med kvalitativa           semistrukturerade intervjuer med sju förskollärare i olika åldrar och från olika förskolor varav tre olika kommuner. LÄS MER

  3. 23. "Matematik det finns ju överallt" : En kvalitativ studie av två förskollärares användning av laborativa material i matematikundervisningen i förskoleklass.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Carolina Enered; [2020]
    Nyckelord :Preschool class; manipulative materials; mathematics; Förskoleklass; matematikundervisning; laborativa material; didaktisk teori;

    Sammanfattning : Målsättningen med studien är att belysa vilka laborativa material som används, hur de kan användas och varför laborativa material ska används i matematikundervisningen i förskoleklass. Detta mynnar ut i studiens syfte som är att med hjälp av intervjuer och observationer synliggöra lärares användning av laborativa material i matematikundervisningen i förskoleklass. LÄS MER

  4. 24. Barns lärande i matematik i utomhusmiljö : En webbenkätundersökning om förskollärares uppfattning om barns lärande i matematik i utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Helene Andersson; Moa Lindström; [2019]
    Nyckelord :Bishop; mathematics; outdoor environment; pedagogy; preschool teacher; Bishop; förskollärare; matematik; pedagogik; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Kunskap som barn utvecklar i förskoleåldern är viktig för den framtida inlärningen. Då rapporter från Skolverket visat på stora skillnader i behörighet till gymnasieskolan mellan olika elevgrupper kan förskollärare synliggöra olika aspekter av matematik i vardagen och ge barnen stöttning i deras matematiska utveckling. LÄS MER

  5. 25. Matematik som språk i förskolan : Förskolans matematik genom förskollärarens språkbruk i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Linn Tidbeck; Kim Nauclér; [2019]
    Nyckelord :Matematik; språk; förskolan; Lpfö 18; didaktiska verktyg; miljö;

    Sammanfattning : För den kommande studien är vårt syfte att bidra med kunskap och förståelse kring det matematiska språket i förskolans miljö, vid tillfällen då det inte explicit har planerats någon matematisk aktivitet. De frågeställningar som vi har arbetat med i studien är: Hur kommer matematik till uttryck genom förskollärarna i de spontana aktiviteterna i förskolan? Vilken typ av matematik blir barnen utmanade med i förskolans spontana aktiviteter? Vilka matematiska begrepp används i förskolans spontana aktiviteter? Studien har genomförts med fyra observationer och två intervjuer, där studieobjekten varit förskollärare och förskollärares användning av matematiska uttryck i kommunikationen med barnen. LÄS MER