Sökning: "Bjorn Man"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Bjorn Man.

  1. 1. ’’För ibland ska man inte väcka den björn som sover’’ : En kvalitativ intervjustudie om lärares undervisning i SO med nyheter i F–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Janita Koivunen; Moa Halonen; [2024]
    Nyckelord :SO; F-3; nyheter; aktuella samhällsfrågor; oro; strategier; betungande; krig; skjutningar; värdegrund; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka F–3 lärares utsagor om deras undervisning av nyheter i SO, vilka utmaningar och möjligheter de ser med det och att undersöka vilka strategier som finns för att hantera eventuell oro som uppstår av betungande nyhetsinnehåll hos eleverna. Metoden är en kvalitativ intervjustudie med åtta respondenter och en pilotintervju. LÄS MER

  2. 2. Politik i musik : med fokus på Björn Afzelius texter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Pontus Gill; [2015]
    Nyckelord :Bjorn Afzelius; Björn Afzelius;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar musik i politik, med fokus på vilka politiska uttryck som går att finna i Björn Afzelius texter. Med fokus på albumet Innan tystnaden från 1982, samt vad Björn Afzelius hade för syfte med dessa uttryck i sina texter. LÄS MER

  3. 3. Anpassning i en globaliserad värld : En flerfallsstudie av svenska modeföretag

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Mina Zakipour; Natalia Mahmod; [2012]
    Nyckelord :Adaptation; internationalization; establishment abroad; expansion; Swedish fashion companies; marketing strategy.; Anpassning; internationalisering; utlandsetablering; expandering; svenska modeföretag; marknadsstrategi;

    Sammanfattning : Med en mer globaliserad värld och mer homogena marknader har betydelsen för marknadsanpassning på utländsk marknad blivit alltmer ifrågasatt. Vissa svenska modeföretag har olika uppfattningar angående detta där vissa anser att anpassning inte alls behövs då modet är globalt medan andra anser att anpassning är ett måste för att nå framgång på den utländska marknaden. LÄS MER

  4. 4. Att attrahera arbetssökande : En studie i hur företag kan använda corporate social performance i employer branding för att stärka sitt arbetsgivarvarumärke

    Kandidat-uppsats, Medier och kommunikation

    Författare :Björn Ängerfors; Siri Westerberg; [2012]
    Nyckelord :Employer brand; employer branding; corporate social performance; human resources; KLD.; Employer branding; arbetsgivarvarumärke; corporate social performance; human resources; KLD;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka vilka aspekter av ett företags arbetsgivarvarumärke som värderas högst av arbetssökande och därför är viktigast för företag att kommunicera till målgruppen genom employer branding-arbete. Uppsatsen bygger på fyra frågeställningar: Vilka av aspekterna i ett arbetsgivarvarumärke är viktigast att kommunicera till arbetssökande för att bli en arbetsgivare som arbetssökande dras till? Vidare: Vilka aspekter av ett arbetsgivarvarumärke värderar studenter högst när de väljer arbetsgivare? Finns det en skillnad mellan män och kvinnor i vad man värderar högst respektive lägst? Finns det en skillnad mellan vad man värderar högst respektive lägst beroende på studietid? Undersökningen baseras på en kvantitativ studie och genomfördes med hjälp av en enkätstudie. LÄS MER