Sökning: "CSR motiv"

Visar resultat 21 - 25 av 85 uppsatser innehållade orden CSR motiv.

  1. 21. AP-fonderna och de smutsiga investeringarna : En studie om målkonflikter och hur AP-fonderna legitimerar investeringar i fossila bolag

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Daniel Johansson; Sara Karlberg; [2018]
    Nyckelord :AP-fonderna; CSR; målkonflikt; fossila bolag; legitimitet;

    Sammanfattning : Klimatkrisen är ett faktum. Sverige har, genom egna initiativ och internationella konventioner, gjort åtaganden mot att bli ett fossilfritt land med delmålet att minska utsläpp av koldioxid med minst 60 procent fram till 2030, för att ge kommande generationer och pensionärer möjligheten till en hållbar framtid. LÄS MER

  2. 22. Varför sponsrar företag damlag? : Är det marknadsföring, CSR eller båda?

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Charlotta Mård; Lejla Salihu; [2018]
    Nyckelord :Sponsoring; Corporate Social Responsibility; Sakrelaterad marknadsföring; Genus; Samhällsengagemang;

    Sammanfattning : Frågeställningar Varför sponsrar företag damlag? Vilka kopplingar finns mellan företagens sponsringsstrategier och deras CSR- arbete? Syfte Studien ska undersöka varför företagen sponsrar damlag och om det finns någon koppling mellan företagens sponsringsstrategier och deras CSR-arbete. Metod Denna studie har en kvalitativ utgångspunkt, där vi har använt oss av semi-strukturerade intervjuer, vilket innebär att man ställer frågor till respondenter, men det handlar minst lika mycket om att omsorgsfullt lyssna på svaren som respondenten ger. LÄS MER

  3. 23. Miljömässigt- och socialt ansvarstagande i SME : - En studie om motiv vid implementeringen av CSR

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Elin Ahlgren; Frida Ahlstedt; [2018]
    Nyckelord :Corporate social responsibility CSR ; Small and medium-enterprises SMEs ; implementation; motives; Corporate social responsibility CSR ; Små och medelstora företag SME ; implementering; motiv;

    Sammanfattning : Titel: Miljömässigt- och socialt ansvarstagande i SME - En studie om motiv vid implementeringen av CSR i svenska SME  Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi  Författare: Elin Ahlgren och Frida Ahlstedt Handledare: Tomas Källquist och Pär Villhelmson  Datum: Juni - 2018 Bakgrund och Syfte: Tidigare forskning presenterar flertalet motiv vid implementering av CSR. Motiven ökar medvetenheten kring varför företag genomför implementering av CSR. LÄS MER

  4. 24. Vilket är modeföretagens motiv till att implementera CSR i verksamheten? : En branschstudie av samtliga börsnoterade modeföretag i Sverige

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Johanna Thomasson; Amanda Lindström; Amelia Pettersson; [2017]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; Value Chain; Effective purpose; Symbolic purpose; Fashion Industry; Sustainability Reporting; Corporate Social Responsibility; Värdekedja; Effektiva motiv; Symboliska motiv; Modebranschen; Hållbarhetsredovisning;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion:Corporate social responsibility är ett ansvarsåtagande som expanderat i samhället de senaste årtiondena. Samhället präglas idag av en större medvetenhet och ställer allt högre krav på att företag ska agera hållbart i sin verksamhet. LÄS MER

  5. 25. Påverkar äktheten i socialt ansvarstagande den finansiella lönsamheten i företag? : En kvantitativ studie av 280 europeiska bolag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Julia Adebäck; Ludvig Eriksson; [2017]
    Nyckelord :Corporate social responsibility; corporate financial performance; corporate social performance; ESG; authentic CSR-activities; consistent CSR; CSR-committee; Corporate social responsibility; Corporate financial performance; Corporate social performance; ESG; äkta CSR-aktiviteter; konsekvent CSR; CSRkommitté;

    Sammanfattning : Syfte: Det ställs idag högre krav på att företag inte enbart kan fokusera på att tjäna pengar utan att de också måste börja ta ansvar för miljö, samhälle och ekonomi. Till följd av de ökade kraven på företagen har vikten av begreppet Corporate social responsibility (CSR) ökat de senaste årtiondena. LÄS MER