Sökning: "Caroline Lundqvist"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Caroline Lundqvist.
1. “Man säger att det ska vara en likvärdig förskola, men vad innebär det?” : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av likvärdighet i en förskolekontext.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskningSammanfattning : Den här studien syftar till att bidra med kunskap och insikt om hur förskollärare uppfattar begreppet likvärdighet och dess innebörd i en förskolekontext. Empirin har samlats in genom fem semistrukturerade kvalitativa intervjuer med utbildade och verksamma förskollärare. LÄS MER
2. Ulls hus innergård : en studie av hur formstark gestaltning används och upplevs
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Syftet med det här arbetet är att undersöka hur formstark, okonventionell och nyskapande landskapsarkitektur upplevs av brukarna och hur mycket arkitekter-nas visioner och koncept lyser igenom när projektet står färdigt. Blir upplevelsen av dessa utrymmen annorlunda om betraktaren och användaren har förkunskaper inom landskapsarkitektur? Arbetet fokuserar på användningen och upplevelsen av Ulls hus innergård som anlades år 2015 på Ultuna universitetscampus utanför Uppsala i Sverige. LÄS MER
3. "Som man och kvinna skapade han dem." På tal om genuskontrakt i våra mest älskade barnbiblar : En narratologisk- och könskonstruktivistisk genusanalys av Barnens bibel & Bibel för barn
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktikSammanfattning : Most people in Sweden have come into contact with the narratives from the Bible, through a children’s bible book. There exists several different kinds of these books for children. Two of the most popular is Barnens bibel and Bibel för barn, which are the explored subjects of this essay. LÄS MER
4. Kvinnors historia: mer än vårt kön : En intersektionell studie över tidskriften Historiskan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktikSammanfattning : There have been several studies that have found that history textbooks are not equal when it comes to the representation of men and women. They are characterized by male perspective, where women as individuals and in groups are unapparent. LÄS MER
5. När sitt bästa inte är bra nog : En essä om att stå mellan kollegor och chef på förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Syftet med den här essän är att synliggöra svårigheter i förskolans värld. I förskolan är man omgiven av människor med olika bakgrunder, kunskaper och erfarenheter. Jag som pedagog, ska kunna förhålla mig professionellt till medarbetare, föräldrar och ledning. LÄS MER