Sökning: "Catarina Persson"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Catarina Persson.

  1. 1. Specialpedagogisk kompetens- Fem skolledares uppfattning och beskrivning av begreppet specialpedagogisk kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marie-Louise Alkewall Troedsson; Catarina Persson; [2019]
    Nyckelord :skolledare; speciallärare; specialpedagogisk kompetens; specialpedagoger; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Formuleringen “specialpedagogisk kompetens” i skollagen (SFS 2010:800) lämnar fältet öppet för tolkningar som inte nödvändigtvis innebär att den som arbetar med specialpedagogiska frågor på en skola har utbildning för det. Arbetet intresserar sig för att undersöka hur den specialpedagogiska kompetensen egentligen uppfattas av skolledarna som är ytterst ansvariga för att tillgodose att den specialpedagogiska kompetensen finns, och att den kommer eleverna till gagn. LÄS MER

  2. 2. Nya idéer eller kunskapsåterskapande? : En studie om pedagogisk dokumentation i förskolan

    M1-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Catarina Persson; Amy Fredrixon; [2010]
    Nyckelord :Pedagogisk dokumentation; bedömningsmaterial; Reggio Emilia; reflektion; utvärdering; utveckling;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om vilken betydelse pedagoger i förskolan tillskriver begreppet pedagogisk dokumentation i deras verksamhet. De frågor vi sökt svar på är hur pedagogerna tolkar begreppet pedagogsik dokumentaiton, hur och varför de använder sig utav det samt hur de ser på det ökade behovet av mätning som skett i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Historiska romaner i historieundervisningen -En kvalitativ undersökning om användningen av historiska romaner i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Catarina Persson; [2007]
    Nyckelord :Historiska romaner; Historieundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka hur lärare upplever användningen av skönlitteratur och romaner i undervisningen i allmänhet och i historieundervisningen i synnerhet, då i form av historiska romaner. En kvalitativ undersökning har gjorts i form av fyra intervjuer som undersöker om historieundervisningen kan främjas av historiska romaner som ett komplement i undervisningen och hur lärarna upplever den historiska romanens möjligheter att väcka elevernas intresse för ämnet historia. LÄS MER

  4. 4. Mythology and Moral in C.S. Lewis's The Lion, the Witch and the Wardrobe

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Engelska

    Författare :Catarina Persson; [2006]
    Nyckelord :Mythology in literature; Myter i litteraturen; Lewis; C.S.; Children´s literature; Barnlitteratur; Narnia; The Lion; the Witch and the Wardrobe; English language and literature; Engelska språk och litteratur ; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I think almost everyone has heard of Narnia, the magical world accessible through a wardrobe. As a child I saw it as a beautiful story about how good defeats evil and never put more thought into it. Not until I read the book as an adult did I see the symbolism of Christian beliefs in the story. LÄS MER

  5. 5. Elevassistenter i undervisningen Avgörande faktorer vid tillsättning av assistenter

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Catarina Lennartsson Stenlo; Gunilla Persson; [2005]
    Nyckelord :behov; elevassistent; specialpedagogik; systemteoriyrkesroll;

    Sammanfattning : Malmö högskolaLärarutbildningenSkolutveckling och ledarskapSpecialpedagogisk påbyggnadsutbildningVårterminen 2005Persson, Gunilla. & Lennartsson Stenlo, Catarina. (2005). Elevassistenter i undervisningen. LÄS MER