Sökning: "Children’s Geography"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Children’s Geography.
1. The voluntary carless and their leisure mobility
Master-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälleSammanfattning : In the strive to decrease car dependence, novel ways of thinking about mobility is needed. In this regard, much can be learned from those who voluntarily have refrained from car ownership. However, few studies have focused on the leisure mobility habits of this group in particular. LÄS MER
2. Kartan, eleverna och läraren : En undersökning av geografiundervisningen kring kartor och rumslig uppfattning och dess digitala inslag.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Geografin, kartan och vårt samhälle blir alltmer digitaliserade. Vi lever i en globaliserad värld och kan ta del av stora delar av världen genom våra olika digitala hjälpmedel hemma från soffan. LÄS MER
3. Vad är ämnet samhällskunskap? : En kvalitativ undersökning på elevers uppfattningar av ämnet samhällskunskap.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : Social-studies is introduced to the students in first grade and is found in the childrens curriculum up to the ninth grade. The elementary school includes the subject as part of the SO- subjects, which includes geography, religion and history. LÄS MER
4. When do we ask the Children? - A STUDY ON CHILDREN'S PARTICIPATION IN SWEDISH MUNICIPAL PLANNING
Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : This thesis discusses how children's perspectives are implemented in the municipality's physical planning in Sweden in relation to the statutory UN Convention on the Rights of the Child. The thesis seeks to answer how the planners express their views on the participation, as well as their views on the child and childhood. LÄS MER
5. Man behöver superkrafter för att kunna skapa : Digitala gåturers åskådliggörande av barns möjligheter till skapande i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om barn i enlighet med FN:s konvention om barns rättigheter har möjlighet till att fritt delta i det kulturella och konstnärliga livet i förskolans utbildning samt om de utifrån läroplanen ges tid, rum och ro till eget skapande. Studien syftar till att undersöka hur barn åskådliggör sina möjligheter till eget/fritt skapande, vilket skapande som barnen anser vara viktigt och vad de väljer att framhäva samt i vilken form skapandet tar sig uttryck. LÄS MER