Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”INGEN VILL JU HA EN SHORT GUY”. En kvalitativ intervjustudie om hur unga män uppfattar och upplever sig påverkas av utseendenormer på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Cornelia Nilsson; Claudia Saksa; [2024-03-12]
    Nyckelord :Utseendeideal; skönhetsideal; sociala medier; Instagram; unga män; påverkan; hegemonisk maskulinitet;

    Sammanfattning : Throughout history, beauty ideals have existed as a societal construct, but the recent phenomenon lies in the rapid and widespread dissemination of these ideals through social media. Platforms like Instagram encourage user interaction, fostering a specific type of content. LÄS MER

  2. 2. Born Global E-Business Companies -A theoretical model for the internationalization process

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Christine Nilsson; Claudia Hidou; [2014-08-12]
    Nyckelord :Born global; e-business; EBC; internationalization process; Waterfall- Sprinkler- and Wave Strategy; Uppsala Internalization Process Model; Integration Responsiveness Framework;

    Sammanfattning : There are several models aiming to describe the internationalization process of companies. These models are based on traditional companies where distribution and physical products are common features (Bell, McNaughton, Young & Crick, 2003). This implies that these models need to be adjusted in order to fit e-business born global companies. LÄS MER

  3. 3. Lean Thinking – Ett sätt för serviceorganisationer att öka sitt värdeskapande?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Claudia Chafchak; Jessica Nilsson; Petter Dahlskog; [2008]
    Nyckelord :värde; värdeskapande; service management; lean thinking; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet är att genom ett Service Management-perspektiv studera huruvida implementeringar av Lean Thinking i serviceorganisationer skapar möjligheter för ökat värdeskapande för såväl kund som organisation. Huvudfrågeställningen ser ut som följande: Hur påverkas värdeskapandet i serviceorganisationer vid en implementering av Lean Thinking? Vi har betraktat två skilda serviceorganisationer som implementerat Lean Thinking - Fritidsresor och Universitetssjukhuset i Lund - genom en kvalitativ forskningsmetod. LÄS MER

  4. 4. Intern marknadsföring - en studie utifrån den kundnära personalens behov

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Claudia Chafchak; Johanna Nilsson; Jessica Nilsson; [2008]
    Nyckelord :kundnära personal; servicemötet; intern marknadsföring; motivation; Management of enterprises; Företagsledning; management; Market study; Marknadsanalys; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats är att utifrån den kundnära personalens perspektiv undersöka och analysera vilka behov de har för att kunna ge god service till företagets kunder samt att ta reda på hur den interna marknadsföringen kan formas för att utgöra ett stöd åt den kundnära personalen. Vår frågeställning är; Vad uppfattar kundnära personal som centralt i den interna marknadsföringen för att den ska fungera som ett stöd i deras dagliga arbete med att tillhandahålla kunder en god service? Vi har kommit fram till att det finns ett behov i att utveckla strategier inom IM utifrån den kundnära personalens perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Hållbarhetsredovisning : Hur beaktas intressenternas informationsbehov?

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Marie Nilsson; Claudia Arias Rodriguez; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : För att uppvisa att man som företag är ansvarsfull och etisk i sitt företagande gentemot intressenterna, väljer många företag idag att hållbarhetsredovisa, som innebär att de utökar redovisningen med miljö-, ekonomi- och sociala aspekter. För att företagen på längre sikt ska kunna generera en god avkastning krävs en allt djupare medvetenhet om bolagets samhällspåverkan och dess samtliga intressenter. LÄS MER