Sökning: "Comprehension strategies"
Visar resultat 1 - 5 av 367 uppsatser innehållade orden Comprehension strategies.
1. Flerspråkiga elevers lässtrategier för att öka läsförståelsen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : PISA-mätningar i svenska skolor har visat försämrat resultat i läsförståelse under de senaste tio åren. Denna kunskapsöversikt syftar till att undersöka hur lärare och flerspråkiga elever kan arbeta med lässtrategier för att förbättra läsförståelsen. LÄS MER
2. "Läsförståelse är en färskvara." : En studie om svensklärare i årskurs 4–6 syn på skönlitterärt läsförståelsearbete med värdegrund och lässtrategier i fokus.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Studiens syfte är att få en inblick i hur verksamma svensklärare i årskurs 4–6 arbetar med värdegrundsarbete och lässtrategier under skönlitterär läsförståelseundervisning. Tidigare forskning beskriver skönlitteratur som ett bra läromedel för värdegrundsarbete samtidigt som den synliggör brister kring värdegrundsarbete i samband med skönlitterär läsning i skolverksamheten. LÄS MER
3. Hur lärare i grundskolans senare år arbetar med läsförståelsestrategier med eleverna
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Runt sekelskiftet framkom det av olika jämförande studier att svenska elever tappade i läsförståelse jämfört med elever från andra länder. Resultaten från en av de jämförande studierna, PIRLS, där elever i årskurs fyras situation undersöktes, visade också att svenska elever arbetade mindre med strategier för läsförståelse än genomsnittet för elever från andra länder som deltagit i undersökningen. LÄS MER
4. The Complex Nature of Reading Comprehension for Upper Secondary Students with Autism in EFL Classrooms
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : In order to provide equal education to students with autism spectrum disorder (ASD) in Swedish upper secondary English as a foreign language (EFL) classrooms, support must be provided that adapts to their strengths and needs regarding reading comprehension. Multiple studies show that many upper secondary students with ASD in Sweden do not meet the knowledge requirements for passing grades in English, and require support in reading comprehension. LÄS MER
5. FRÅN TANKE TILL ÅTGÄRD: HUR IDÉER FORMAR EN KOMMUNAL BROTTSFÖREBYGGANDE STRATEGI : En jämförelse mellan Västerås stad och Örebro kommun
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : This study aims to deepen the understanding of how safety and crime prevention issues are framed in municipal policy documents. By focusing on Västerås and Örebro, two Swedish municipalities relatively impacted by crime, the study analyzes the portrayal of the problem and the underlying ideas and strategies shaping the decision-making proces. LÄS MER