Sökning: "Crisis awareness"

Visar resultat 1 - 5 av 209 uppsatser innehållade orden Crisis awareness.

  1. 1. Är logistikföretagens CSR-rapportering ett verktyg för att signalera uppriktigt ansvar eller ett tecken på greenwashing?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Paulina Borg; Natalie Grossmann; [2024]
    Nyckelord :CSR-reporting; ESG; greenwashing; logistic; signaling; CSR-performance; CSR-rapportering; ESG; greenwashing; logistik; signalering; CSR-prestation;

    Sammanfattning : Titel: Är logistikföretagens CSR-rapportering ett verktyg för att signalera uppriktigt ansvar eller ett tecken på greenwashing?  Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi  Författare: Natalie Grossmann och Paulina Borg Handledare: Jan Svanberg Datum: 2024 - Januari Syfte: Corporate Social Responsibility (CSR) är en central fråga till följd av den globala klimatkrisen och en ökad medvetenhet bland intressenter, där logistiksektorn i synnerhet står inför betydande utmaningar. Syftet med studien är att undersöka sambandet mellan CSR-prestation och CSR-rapportering för logistikföretag utifrån ett signalerings- respektive greenwashing perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Motivating Sustainable Transitioning: Enabling and Limiting Factors Within the Petroleum Industry. A Qualitative Analysis of Enabling and Limiting Factors for Sustainable Transitioning Within the Petroleum Industry

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi; Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Oliwer Holm; Philip Hansson; [2024]
    Nyckelord :Sustainable Transitioning; Petroleum Industry; Expectancy- Value Theory; Motivation;

    Sammanfattning : The increasing global awareness and enormity of the climate crisis has led to intensified pressure towards multiple industrial sectors to commit to a sustainable transition, one of them being the petroleum industry. Being the manufacturers and suppliers of fossil fuels they have the power to shape the market. LÄS MER

  3. 3. ”ÄR DU BEREDD OM DET BLIR EN KRIS?” : En kvalitativ studie av hur medborgare i en kommun uppfattar och förhåller sig till riskkommunikation

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Moa Madell; [2024]
    Nyckelord :risk communication; crisis preparedness; risk perception; protection motivation theory; risk society; municipality; focus group;

    Sammanfattning : In a time where crises are more present, risk communication plays an important role in equipping citizens with information and knowledge on how to prepare themselves. This study examines how citizens in the municipality Strängnäs perceive and interpret the municipality's risk communication, particularly focused on the information folder "Be prepared for a crisis or social disturbance". LÄS MER

  4. 4. Människan vattnar Arrakis : En ekokritisk läsning av Dune: Messiah

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Sofia Njurin; [2023]
    Nyckelord :anthropocentrism; biocentrism; terraforming; ecocriticism; Dune; Dune: Messiah; Frank Herbert; Consciousness; nature; thing-power; deterritorialization; antropocentrism; biocentrism; terraformning; ekokritik; Dune; Dune: Messiah; Frank Herbert; medvetenhet; natur; thing-power; deterritorialisering;

    Sammanfattning : I Dune: Messiah (1969) sker en förändring av klimatet, en terraformning som människan initierar. Vatten introduceras i rikliga mängder på planeten Arrakis och detta påverkar planetens ekologi såväl som människans kultur. LÄS MER

  5. 5. ”Att ensamt slåss motväderkvarnarna är definitivt inte lika kul som tillsammans mot krisen.” : Drivkrafter som påverkar klimataktivistiska studenters syn på densocioekologiska transformationen

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Kerstin Anton; [2023]
    Nyckelord :vision; self-experience opportunities; adaptation; climate-activism; vision; självutveckling; anpassning; klimataktivism;

    Sammanfattning : Unga klimataktivisters drivkrafter beskrivs ofta i negativ konnoterade termer som klimatångest eller flygskam i media och deras livsstilar sägs vara full av begränsningar. Denna studie undersöker hur klimataktivistiska studenter själva ser på sin livsstil och vilka visioner de har för en socioekologisk transformation. LÄS MER