Sökning: "Daniel Stern lek"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Daniel Stern lek.

  1. 1. De osynliga men väsentliga aktiviteterna! : En studie av barn som till synes inte leker

    M1-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Moa Ek; Therese Staaf; [2013]
    Nyckelord :Lek; Stern; Knutsdotter; pedagoger; förskola; läroplan; samvaro; samspel; samförstånd; samtal; sammanhang; aktivt iakttagande; intoning; intersubjektivitet; utomhus;

    Sammanfattning : I detta examensarbete ville vi undersöka vad barnen som till synes inte leker med andra barn gör och hur några förskollärare talar om dessa barn.I undersökningen har fokus legat på samspelet mellan barn-barn vilket undersökts genom observationer. LÄS MER

  2. 2. Samspel på förskolan- Barns sociala utveckling genom samspelen på förskolan./Interaction in preschool- Childrens social development through interaction in preschool

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Malin Rickardsson; [2010]
    Nyckelord :Förskola; Samspel; Lek; Social utveckling; Lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är kunna uppmärksamma det sociala deltagandet och utbytet som sker mellan barnen utifrån en interaktion i leken. Jag vill göra pedagoger medvetna om när samspel sker, hur samspelt ser ut samt dess betydelse för barns tidiga utveckling av ett socialt beteende, det vill säga att kunna delta i andras upplevelser och erfarenheter samt själv kunna delge upplevelser och erfarenheter, att föra en ömsesidig kommunikation. LÄS MER

  3. 3. Små barns samspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jannice Abrahamsson; Emilija Jakovljev; [2009]
    Nyckelord :samspel; kroppsspråk; lek; imitation; Daniel Stern; Lev Vygotskij;

    Sammanfattning : AbstractAbrahamsson, Jannice & Jakovljev Emilija (2009). Små barns samspel. Malmö: Lärarutbildningen Malmö högskolaExamensarbetet handlar om de yngsta barnens samspel och hur detta samspel ser ut i för barnen vardagliga situationer. LÄS MER

  4. 4. Inskolning förr och nu : Pedagogers och föräldrars uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi; Ämnesavdelningen för didaktik

    Författare :Elisabeth Pant; Johanna Lundgren; [2009]
    Nyckelord :anknytning; förskola; inskolning; samspel; trygghet;

    Sammanfattning : Lundgren, Johanna & Pant, Elisabeth (2009): Inskolning förr och nu. Examensarbete i didaktik. Lärarprogrammet. Institutionen för Pedagogik, didaktik och psykologi. LÄS MER

  5. 5. Samspel i terapi : En teoretisk beskrivning av barns samspelsutveckling; i relation, i lek och i behandling. 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Psykoterapi

    Författare :Maria Borg; [2008]
    Nyckelord :Psykoterapi; samspel;

    Sammanfattning : Föreliggande litteraturstudie handlar om hur späda och små barn utvecklar en färdighet i att samspela med andra människor, hur barns samspelsupplevelser leder vidare till en förståelse av att man själv och andra har en inre mental föreställningsvärld samt hur den teoretiska kunskapen om dessa processer används i behandlingsarbete. Begrepp som beskrivs är ”högerhjärnsystemet/the right mind” (Allan Schore), reflektiv funktion och mentaliseringsförmåga (Peter Fonagy) och ”det intersubjektiva målet” i relationen mellan barn och föräldrar (Daniel Stern). LÄS MER