Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Ska det kallas fri lek? : En fenomenografisk studie om förskollärares och barns uppfattningar om fri lek i förskolans inomhusmiljö.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Jessica Amneteg; Julia Hultberg; [2024]
    Nyckelord :Democracy; Free play; Influence; Demokrati; Fri lek; Inflytande;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of our study is to describe preschool teachers and children’s experience of influence in free play in the preschool indoor environment.  In our study, we have used semi-structured questions with a flexible interview guide that gives space to develop the answers. LÄS MER

  2. 2. Demokrati och praxisgemenskaper i fritidshemmets didaktik

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Imanol Rubio Bertilsson; Arild Reehorst Lyrstrand; [2023-10-23]
    Nyckelord :didaktik i fritidshem; demokrati; praxisgemenskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturöversikt är att undersöka existerande forskning om didaktik i fritidshem i relation till lärarens roll, demokratiska arbetssätt och praxisgemenskaper. Datainsamlingen har baserats på systematiska sökningar i databasen ERIC och Swepub. LÄS MER

  3. 3. Vilken plats har deliberativ demokrati i förskolan för de yngsta barnen?

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Christina Abrahamsson Thuring; [2023]
    Nyckelord :preschool; deliberative democracy; förskola; deliberativ demokrati;

    Sammanfattning : I denna vetenskapligaessä undersöker jag hur förskolan arbetar med deliberativ demokrati, dvs i vilken utsträckning barnen har möjlighet att diskutera och debattera frågor för att sedan kunna påverka gemensamma beslut på ett inkluderande sätt. Jag har främst fokus på de barn med begränsat eller obefintligt talspråk, där jag ställer mig frågande till om deliberativ demokratiform är möjlig. LÄS MER

  4. 4. Barns inflytande i en vuxenstyrd utbildning : Förskollärares resonemang om sitt tolkningsföreträde i relation till Barnkonventionen artikel 12

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Helena Nortjé; Ida Sivertsson; [2022]
    Nyckelord :förskola; barnkonventionen; barns inflytande; demokrati;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att utveckla kunskap om förskollärares uppfattningar om hur barn bör ha inflytande i en utbildning som planeras och styrs av vuxna. Våra frågeställningar utgår från att vuxna alltid har tolkningsföreträde gentemot barnen i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Värdegrund i musiklärarutbildning : En kvantitativ innehållsanalys av kursplaner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Liselotte Boustedt; [2022]
    Nyckelord :värdegrund; demokrati; jämlikhet; likabehandling; anti-diskriminering; lärarutbildning; styrdokument; kursplaner; läroplaner; policys; innehållsanalys; konstruktiv länkning; musik.;

    Sammanfattning : Lärarutbildningars innehåll ska styras av de kursplaner som ingår i programmen. Kursplanernas innehåll styrs i sin tur till hög grad av de examensmål som finns i högskoleförordningens bilaga två, examensordningen. LÄS MER