Sökning: "Demokratiska värden"
Visar resultat 16 - 20 av 187 uppsatser innehållade orden Demokratiska värden.
16. Demokratisk klassrum : Lärarensarbetsmetoder för att främja demokrati
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka och belysa de mest effektivaarbetssätten och arbetsmetoderna för att skapa ett demokratiskt klassrum, samt hurdessa metoder möjliggör för eleverna att utveckla sin förmåga att delta i demokratiskaprocesser. Vi kommer också att besvara frågan "Vilka metoder och strategier använderlärare för att skapa ett demokratiskt klassrum?". LÄS MER
17. Inkluderingens många ansikten : Gymnasielärares uppfattningar och erfarenheter av inkludering
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Skolan ska utifrån demokratiska värden erbjuda alla elever en likvärdig utbildning oavsett elevernas förutsättningar (Skollagen, SFS 2010:800). En inkluderande lärmiljö har varit målet sedan Salamancadeklarationen 1994. LÄS MER
18. Motivation som en grundläggande del av undervisningen : En studie om samhällslärares syn och användning kring motivation i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Undervisningen i samhällskunskap ska syfta till att stötta och förbereda eleverna till att bli aktiva medborgare i Sveriges demokratiska samhälle. Det här gör att skolan har ett mycket viktigt uppdrag, vilket innefattar att främja elevernas lärande och inhämtning samt utveckling av väsentliga kunskaper och värden. LÄS MER
19. Det demokratiska värdegrundsarbetet i förskolan, arbetet på förskolan om och genom demokrati : En kvalitativ minietnografisk studie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Stödmaterial från Skolverket om demokratiarbetet i förskolan och forskning visar att en glidning från den kollektiva gemenskapen har skett mot ett alltmer individuellt förhållningssätt, medan merparten av studiens tidigare forskningen belyser att delaktigheten i gemenskapen ses som viktig. Det väcker en undran hur det kollektiva och individuella synliggörs i förskolans praktik. LÄS MER
20. När är det rätt att göra fel? - En analys av lagförslaget om anmälningsplikt och rättfärdigandet av civil olydnad
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Arbetet undersöker huruvida vägran att tillämpa det förväntade lagförslaget om anmälningsplikt, den så kallade anmälningslagen, dels kan motiveras utifrån civil olydnad, dels kan rättfärdigas. Anmälningslagen är fortfarande under utredningen men ett förslag förväntas presenteras hösten 2024. LÄS MER