Sökning: "Den första läseboken"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Den första läseboken.

  1. 1. Hur etnicitet och normbrytande funktionalitet framställs i svenskämnets läseböcker : En normkritisk studie av tolv läseböcker i grundskolans årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Alopaeus; Tilda Watson Bohlin; [2020]
    Nyckelord :Inkludering; identifikation; läromedel; innehållsanalys.;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks tolv läseböcker i svenskämnets årskurs 1–3 avseende hur normbrytande funktionalitet respektive etnicitet representeras i böckerna. Detta för att se om det finns karaktärer eller beskrivningar i läseböckerna som elever har möjlighet att identifiera sig med. LÄS MER

  2. 2. Genus i svenskämnet i tryckta läromedel från Lgr 62 till Gy 11 : En litteraturstudie kring kvalitativa och kvantitativa skillnader i representationen av män och kvinnor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska

    Författare :Henry Söderberg; [2018]
    Nyckelord :Läromedel; läseböcker; läroböcker; grundskola; gymnasiet; läroplaner; genus; jämställdhet; stereotyper; svenskämnet;

    Sammanfattning : Den tryckta läseboken har länge varit viktig för svenskämnet då den är det första läromedlet som elever möter när de börjar skolan. Den tryckta läroboken har haft en avgörande roll i skolan under en längre tid. LÄS MER

  3. 3. Li och Lo och läroplanerna : En jämförande analys av två versioner av läsläran "Första boken" i 1950- och 1960-talets Sverige

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Lena Keil; [2008]
    Nyckelord :läromedelsforskning; läsebok; läslära; läsinlärning; läroplan; läsmetod;

    Sammanfattning : Studien utgör en analys av två versioner av läseboken "Första boken" utifrån de olika läroplaner som gällde vid respektive publicering, respektive samtida omvärldsperspektiv samt rådande pedagogiska principer och lästeoretiska ställningstaganden. Uppsatsen presenterar kortfattat tidigare läromedelsforskning, de båda läseboksversionerna, undervisningsplan U 55, läroplan Lgr 62, samt läsebokens författare och illustratör. LÄS MER

  4. 4. Första läseboken : En kvalitativ studie i hur första läseboken används och hur den uppfattas av elever och pedagoger i dagens skola.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tematisk utbildning och forskning

    Författare :Ann Karlsson; Camilla Gustafsson; [2005]
    Nyckelord :Första läseboken; läsinlärning; läsglädje; läslära; skönlitteratur.;

    Sammanfattning : I denna studie fokuseras till stora delar den första läseboken. För att tillgodogöra oss kunskap kring vilka läsläror som används i dagens skola, har vi besökt ett antal skolor och där intervjuat barn och pedagoger om vad de anser om det material som används vid den första läsinlärningen. LÄS MER