Avancerad sökning
Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
6. Är bordet dukat för alla? : En etnografisk studie om hur den dolda läroplanen yttrar sig i den svenska skolan
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Uppsatsen är en etnografisk studie om den dolda läroplanen vid två lågstadieskolor i Mellansverige. Datainsamling har skett i två steg, genom deltagande observationer för att beskriva vad det är som händer i klassrummet och genom intervjuer med lärarna där de beskriver sin upplevelse av klassrumssituationen. LÄS MER
7. Fritidshemmets många ansikten. En etnografisk studie av fritidshemmets vardag. The many faces of the after school programs. An ethnographic study of the living in the after school programs
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker hur eftermiddagsverksamheten på två fritidshemsavdelningarorganiseras utifrån aktörer, regler, rutiner, rum och tid. Utgångspunkten tas i hur vardagslivetpå fritidshemmet skapas av aktörernas interagerande. Fokus läggs på hur barnen styrs och reglerasi tid och rum. LÄS MER
8. Pojkars underprestation i skolan : En studie om elevers uppfattningar om och förklaringar till pojkars försämrade betyg relativt uppmätta resultat
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med den här studien är att söka förstå varför pojkars betyg är lägre än flickors relativt de resultat som uppmätts på nationella prov. Vidare är ambitionen att redogöra för vad elever anser att denna skillnad beror på genom att lyfta fram elevers uppfattningar till och tankar om pojkars underprestation. LÄS MER
9. För-lusten att lära
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med vår studie är att beskriva hur elever i årskurs 1 uppfattar sin läs- och skrivinlärning, samt undersöka om det finns någon skillnad i elevernas beskrivningar ur ett genusperspektiv. Eleverna i vårt urval arbetar enligt tre olika arbetssätt, Montessori-pedagogiken, Tragetonmetoden samt Språkbiten. LÄS MER
10. Liv under ordnade förhållanden – lärares förhållningssätt till ordning i skolan Termin/år: Ht 2010
C-uppsats,Sammanfattning : Syfte:Syftet med studien är att undersöka vilka förhållningssätt till ordningsarbete iskolan man finner hos klasslärare i årskus 6-9 och vilka konsekvenser detta harför eleverna. Vi har undersökt vad lärare anser att ordning är, hur de konkretarbetar med ordningsfrågor och vilka konsekvenser detta har för eleverna. LÄS MER