Sökning: "Droger på skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden Droger på skolan.

  1. 1. Jag hade ett försvagat socialt band, därför begick jagen brottslig handling i min ungdom : En kvalitativ studie om risken för att begå brott under ungdomstiden

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Maria Jansson; Petra Törebrand; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : For a long time there has been discussion in Sweden about the reasons why people become criminals, especially in adolescence. The purpose of this essay is to use Travis Hirschi´s control theory social bonds, to see if a weakened social bond increases the risk of a youth committing criminal acts. LÄS MER

  2. 2. “Vi vill och försöker, men det är inte alltid vi kan.” : En kvalitativ studie om skolpersonalens perspektiv på socialt arbete med elever som lever med föräldrar i missbruksmiljö

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Sozan Bahrami; Habon Muse; [2023]
    Nyckelord :Harmful use; Living conditions; School staff; Students; Substance use; Ecological systems theory; Risk and protective factors; Skadligt bruk; Levnadsförhållanden; Skolpersonal; Elever; Missbruk; Utvecklingsekologisk teori; Risk- och skyddsfaktorer;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur skolpersonalen uppmärksammar och arbetar med barn som växer upp med en förälder eller flera föräldrar med ett skadligt bruk av alkohol eller andra droger. Studien undersöker även hur skolpersonalen upplever tillgången till resurser för detta arbete och syftar till att lyfta fram det sociala arbetet i skolan. LÄS MER

  3. 3. KONTROVERSIELL MUSIK? : En studie om musiklärares synsätt på samt hantering av kontroversiell musik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Oskar Nyström; [2022]
    Nyckelord :Gymnasiet; Kontroversiell musik; Fältteori; Identitet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att fördjupa kunskaper om kontroversiell inom musikämnet. Undersökningens frågeställningar fokuserar på vad musiklärare anser om kontroversiell musik samt hur kontroversiell musik används i skolan. Kvalitativa intervjuer genomförts med fyra musiklärare. Empirin har analyserats med hjälp av Bourdieus fältteori. LÄS MER

  4. 4. Drogprevention i skolan. En kvalitativ studie som jämför gymnasieskolors drogpreventiva arbete i två kommuner i Västsverige.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Agnes Berglund; Therese Bandhede; [2021-01-13]
    Nyckelord :drogprevention; ungdomar; identitet; samverkan; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Vi har i vår kvalitativa studie undersökt det drogpreventiva arbetet i gymnasieskolan i två relativt liknande kommuner i Västsverige. Studien genomfördes med semistrukturerade intervjuer tillsammans med kuratorer, drogförebyggande samordnare samt en rektor. LÄS MER

  5. 5. Droger i samhället : Hur droger behandlas i läromedel för samhällskunskap årskurs 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Mattias Brunzell; [2021]
    Nyckelord :droger; narkotika; drogpolitik; kriget mot droger; missbrukare; ANT;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks hur Sveriges drogpolitik samt missbrukare skildras i skolans läromedel för samhällskunskap i årskurs 7 till och med årskurs 9. En noggrann läsning av läromedel för samhällskunskap för högstadiet genomförs för att sedan se vilka attityder som framkommer i läromedlen kring dessa två frågeställningar:1) Hur representeras och skildras drogpolitik, både i Sverige och utomlands, mot bakgrund av den motsättning mellan nollvision och skadereduktion som för närvarande präglar olika länders drogpolitik?2) Hur skildras missbrukare, till exempel vem som kan eller inte kan bli missbrukare och olika aspekter kring dessa?Dessa forskningsfrågor besvaras genom en kvalitativ textanalys där nio olika läromedel för samhällskunskap lästs noggrant, kodats och analyserats mot bakgrund av de rön som finns om droger, drogpolitik och drogernas geopolitik. LÄS MER