Sökning: "Ekonomistyrning handel"
Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden Ekonomistyrning handel.
1. EKONOMISTYRNING & HÅLLBARHET : En kvalitativ studie om hur livsmedelsbranschen använder sig av ekonomistyrningen för att styra sitt hållbarhetsarbete
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : I dagens klimatkris anses ohållbara livsmedelsystem i livsmedelsbranschen stå för en fjärdedel av den mänskliga klimatpåverkningen. Det kräver att företagen i branschen ställer om till ett hållbart företagande för att minska sin klimatpåverkan men även för att skapa en starkare organisation. LÄS MER
2. Utmaningar, åtgärder och riskhantering i 3PL-företags och e-handelsföretags inleverans och utleverans från en ökad e-handeln : En kvalitativ studie om e-handelns påverkan på 3PL-företags och e-handelsföretags in- & utleverans av en ökad e-handel från covid-19 och användningen av riskhantering för framtida efterfrågan av e-handel
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Bakgrund: E-handeln växer med stormsteg, inte minst under covid-19, och satte stor press och resulterade i utmaningar för 3PL-företagen. Det gjorder de tvungna till att jobba på andra sätt. LÄS MER
3. Kan internprissättning av koldioxid effektivisera företags hållbarhetsarbete? : En kvalitativ studie som undersöker svenska företags arbete med internprissättning av koldioxid
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Internprissättning av koldioxid (ICP) är ett verktyg som företag frivilligt kan tillämpa för att sätta ett ekonomiskt värde på sina utsläpp. Det kan i sin tur underlätta företags styrning mot lägre koldioxidutsläpp. Flera organisationer rekommenderar företag att arbeta med ICP, däribland Finansinspektionen och EU-kommissionen. LÄS MER
4. E-handel i dagligvaruhandeln : En fallstudie av Ica och Coop
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomiSammanfattning : Dagligvaruhandeln har i många år präglats av stor osäkerhet och okunskap där ansvariga chefer inte har haft full förståelse för följderna som uppkommer genom resultatet av deras beslut. Under våren 2020 utbröt covid-19, en pandemi som skakade om hela världen. LÄS MER
5. Strategier för clicks och brick-and-clicks i en pågående pandemi : Covid-19s påverkan på clicks och brick-and-clicks strategier
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : I en pandemi där stora delar av världen tvingades stänga ner, tvingades även detaljhandelsföretag i Sverige tänka om och hitta nya tillvägagångsätt. Samhället uppmanades till att stanna hemma och allmänhetens köpmönster förändrades helt. LÄS MER