Sökning: "Elevers syn på betyg"

Visar resultat 21 - 25 av 79 uppsatser innehållade orden Elevers syn på betyg.

  1. 21. Kooperativt lärande : Ett alternativ till extra anpassningar?

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Åsa Nilsson; [2019]
    Nyckelord :kooperativt lärande; Social interdependence theory; extra anpassningar; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie har fokuserat kooperativt lärande, hur elevers betyg påverkas av ett arbetssätt som kooperativt lärande och vilken inverkan metoden har på pedagogernas arbetssätt inom planering och undervisning. Studien är inspirerad av aktionsforskning i samarbete med två undervisande pedagoger för åk 8 i ämnena religion och biologi. LÄS MER

  2. 22. Hur och varför används läxor? - En elevenkät och intervjuer med en gymnasieskolas fysiklärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Raymond Rau; [2019]
    Nyckelord :Läxor; fysikundervisning; studievanor; gymnasiet; läxforskning; studier utanför lektionstid;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur fysikelever beskriver sina vanor kring studier utanför lektionstid (SUL) och belysa fysiklärarnas syn på SUL, före och efter det att lärarna tagit del av en elevenkät om elevernas vanor angående SUL. Tidigare forskning om läxor har visat tvetydiga resultat angående läxors positiva inverkan på lärandet. LÄS MER

  3. 23. "Han är ju vår lagkapten" : Elevers perspektiv på lärarens trovärdighet vid betyg och bedömning i Idrott och Hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Madeleine Nyberg; [2019]
    Nyckelord :Credibility; gender; grading and assessment; physical education; Betyg och bedömning; genus; Idrott och Hälsa; trovärdighet;

    Sammanfattning : Följande studies syfte är att undersöka elevers perspektiv på lärarens trovärdighet vid betyg och bedömning i Idrott och Hälsa. Vidare genomsyras studien av Hirdmans (2003) genusteori i syfte att studera huruvida genus påverkar elevernas syn på lärarens trovärdighet. LÄS MER

  4. 24. Sammanhängande matematik? : En studie i gymnasieelevers upplevelse av sammanhang inom matematiken

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Andreas Höggren; [2018]
    Nyckelord :sammanhang; matematik; gymnasieskola; skola; attityd;

    Sammanfattning : I denna studie så undersöks elevers upplevelse av sammanhang i matematik, och hur det relaterar till deras attityd och betyg i ämnet. Studiens mål är även att skapa en enkät som kan mäta elevers upplevelse av sammanhang i matematik. LÄS MER

  5. 25. En studie om hur lärare ser på ämnesövergripande arbetssätt kopplat till elevers motivation i de samhällsorienterande ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Sernelin Hoberg; Mia Norr; [2018]
    Nyckelord :Motivation; Studiemotivation; Tematiskt arbetssätt; Ämnesintegrerat; Ämnesövergripande; Ämnesöverskridande;

    Sammanfattning : AbstractDet här arbetet syftar till att undersöka sambandet mellan ett ämnesövergripande arbetssätt i grundskolan med inriktning 4–6 och elevers studiemotivation. Fokus kommer främst ligga på hur lärare ser på att arbeta ämnesövergripande jämfört med ämnesindelat inom de samhällsorienterande ämnena. LÄS MER