Sökning: "Emma Forsström"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden Emma Forsström.
1. ”Vi har alla möjligheter i världen att göra precis vad vi vill…” : En kvalitativ studie om förskollärares didaktiska val i möjliggörandet av undervisning utomhus i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilka val förskollärare gör för att möjliggöra undervisning utomhus och vilka faktorer som påverkar dessa. Studien utgick ifrån en kvalitativ ansats genom sex semistrukturerade intervjuer med verksamma förskollärare. Datamaterialet transkriberades och kodades i en tematisk analys. LÄS MER
2. Physiotherapist students’ views of chronic pain and its treatments - an international comparison
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabiliteringSammanfattning : Background: According to The International Association for the Study of Pain (IASP), about 20 percent of adults suffer from chronic pain globally. Insufficient treatment of chronic pain can lead to negative effects on health and quality of life. The cost of chronic pain is high both for society and individuals. LÄS MER
3. Ett riskfyllt föräldraskap?En litteraturstudie om risker och skydd för barn till föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbeteSammanfattning : Föreliggande studie är en integrativ litteraturöversikt som undersöker befintlig forskning inom området föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning. Yrkesverksamma inom socialt arbete kommer ofta i kontakt med familjer i behov av stöd vilket inkluderar både föräldrar med och utan funktionsnedsättning. LÄS MER
4. Språket är grunden för precis allting! : en studie av förskolepedagogers arbete med läsning.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BakgrundHögläsning betraktas ur ett språkfrämjande perspektiv, med Vygotskijs teorier om språk, tänkande, lärande och utveckling som grund. Dessutom bearbetas högläsning i förhållande till olika styrdokument, internationella undersökningar av barns kunskaper i svenska språket samt internationell forskning om högläsningens betydelse för barns språkutveckling ur ett sociokulturelltperspektiv. LÄS MER