Sökning: "Environmental and Sustainable Education"
Visar resultat 1 - 5 av 377 uppsatser innehållade orden Environmental and Sustainable Education.
1. Hållbara material för bildframställning : En kvalitativ studie om integrationen av milö- och hållbarhet i bildämnet
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka hur två bildlärare på gymnasiet integrerar miljö- och hållbarhet i bildundervisningen vad det gäller material och tekniker för bildframställning. Genom semistrukturerade intervjuer har dessa bildlärares beskrivningar om integrationen av miljö- och hållbarhet samlats in. LÄS MER
2. "Jag får alltid lite ångest av att prata om och tänka på framtidens klimat" : Gymnasieelevers syn på sin klimatpåverkan och klimatångest, samt på skolans undervisning av miljö, klimat och hållbar utveckling
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)Sammanfattning : Illavarslande rubriker om klimatet och klimatångest har blivit allt vanligare i dagens samhälle. Debatter och diskussioner om global uppvärmning, klimatförändringar och konsekvenser av dessa verkar endast stiga i intresse. LÄS MER
3. Har miljöfaktorer betydelse när konsumenter väljer livsmedel? En kvantitativ studie
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Bakgrund Livsmedelsval som människor gör påverkar både hälsan och miljön. FN:s klimatpanel har fastställt att de globala utsläppen behöver minska med nästan 50% fram till 2030. Det krävs att konsumenter reflekterar över sina livsmedelsval för att samhället ska uppnå en mer hållbar konsumtion och produktion. LÄS MER
4. ”Det går ju inte att undervisa om fucking hållbarhet när grundprincipen som att sopsortera inte finns!” : Agenda 2030 i Hem- och konsumentkunskapsundervisningen
Magister-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Hållbar utveckling är ett område som skall ingå i grundskolans samtliga ämnen. De globalamålen i Agenda 2030 visar dock en komplexitet som kan vara svår att integrera i alla ämnen.Denna studie fokuserar på hem- och konsumentkunskapsundervisning i grundskolan. LÄS MER
5. Assessing Saudi Arabia's Vision 2030: Economic Diversification, Social Inclusion, and Environmental Preservation through the Triple Bottom Line Lens
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)Sammanfattning : This essay critically analyzes the implementation of Saudi Arabia's Vision 2030 initiative through a detailed descriptive case study as the methodological framework, employing the Triple Bottom Line (TBL) model as the theoretical basis. The essay delves into the alignment of Vision 2030 with TBL principles, particularly in its influence on economic diversification, social inclusivity, and environmental conservation. LÄS MER