Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Snabba godståg : En tidtabellsanalys i hastighetens betydelse för överflyttning av gods från väg till järnväg

    Master-uppsats, KTH/Transportplanering

    Författare :Eric Wibing; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Pandemier, krig och klimatlarm omvälver samhället och vårt levnadssätt genom sinakonsekvenser. När dessa konsekvenser ska mötas är frågan om lösningen ska vara ny ellerfinnas i det befintliga. Drivmedelspriserna blir en politisk fråga samtidigt som utsläppen skaminska. LÄS MER

  2. 2. Fler träd i staden : hur kan krontäckningsgraden ökas i östra Uppsala?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Eric Lund; [2023]
    Nyckelord :Krontäckning; 3-30-300; grön infrastruktur; urbanekologi; stadsutveckling; stadsmorfologi; stadsskogsbruk; stadsträd; GIS;

    Sammanfattning : Urbana träd kan erbjuda en mängd ekosystemtjänster på lokal nivå som har förmågan att främja både vår hälsa och ekonomi. Med mer extremt väder i form av bland annat skyfall och urbana värmeöar blir detta allt viktigare att tänka på. LÄS MER

  3. 3. Är man en del av problemet måste man också vara en del av lösningen : En kvalitativ studie om Max Hamburgares kampanj ‘Green-familjen’

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Patrick Mattisson; Eric Eskilsson; [2017]
    Nyckelord :Marknadskommunikation; grön marknadskommunikation; greenwashing; public relations; tvåstegshypotesen;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Svenska konsumenter anser det vara allt viktigare att företag arbetar aktivt med klimatrelaterade hållbarhetsfrågor, och forskning visar på att det finns goda anledningar för företag att ägna sig åt det som kallas för ‘Grön marknadskommunikation’. Samtidigt ser författarna av denna studie att detvidforsknin gsinsatseriämnetsällanriktasettkvalitativtfokusmot avsändarenav klimatrelaterad marknadskommunikation. LÄS MER

  4. 4. Att leva grönt är skönt – men tänker vi likadant? : En retorisk analys av Coop som grönt företag

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Amanda Åkerberg; [2014]
    Nyckelord :varumärke; konsumenter; myter; Barthes; klyfta; diskrepans; den retoriska situationen; Bitzer; receptionsstudie; retorik; marknadsföring; grön marknadsföring; green marketing; hållbar marknadsföring;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine a brand’s green marketing and its consumers’ perception of it in order to compare these views. The idea is to find a potential gap and what effect it may have on the brand. A case study has therefore been made with the grocery market brand Coop with focus on organic food. LÄS MER

  5. 5. Wind Energy Analyzing System : An audio doppler interferometer for wind speed determination

    Kandidat-uppsats, Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

    Författare :Eric Gustafsson; Kalle Svensson; [2010]
    Nyckelord :vindkraft; energi; förnyelsebar energi; grön el; grön energi; miljö;

    Sammanfattning : I dagens samhälle diskuteras miljö- och energifrågorna i allt större utsträckning. Projektgruppen valde att bidra till utvecklingen genom att underlätta för vindkraftbolagen att nå ut med grön energi på marknaden. LÄS MER