Sökning: "Essentialistiska framställningar"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Essentialistiska framställningar.

  1. 1. Kärnans förbannelse : En korpusassisterad kritisk diskursanalys av essentialism i religionsläroböcker

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Olle Vikström; [2023]
    Nyckelord :Essentialistiska framställningar; religionsundervisning; buddhism; hinduism; läroböcker; kritisk diskursanalys och korpuslingvistik;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur hinduism och buddhism essentialiseras i religionsläroböcker för gymnasiet med hjälp av en korpusassisterad kritisk diskursanalys. Materialet består av kapitel ur åtta religionsläroböcker som handlar om hinduism eller buddhism. LÄS MER

  2. 2. En kritisk undersökning av religionskunskapens religionsvetenskaplighet : Hur religionsvetenskap ges plats i svenska läroböcker för religionskunskap 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Richard Gren; [2021]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; Kritisk diskursanalys; Kritisk religionsvetenskap; Lärobok; Religionskunskap; Religionsvetenskap; Religionsfenomenologi.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är tudelat. Dels undersöks vilka religionsvetenskapliga förståelser som framkommer i samtida svenska läroböcker på gymnasial nivå. Dels undersöks vilka eventuella implikationer denna förståelse kan få för elevernas förståelse av religion utifrån kritisk religionsvetenskap och didaktisk forskning. LÄS MER

  3. 3. "Att 'simma' i hela sin personlighet" : En genuskritisk diskursanalys om subjektivitet och kön, av ett urval texter om Reggio Emilia-filosofin

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Josefine Alameddine; [2010]
    Nyckelord :Dekonstruktion; diskursanalys; feministisk poststrukturalism; flickor; förskola; genus; kön; pedagogik; pojkar; Reggio Emilia; subjekt; textanalys;

    Sammanfattning : Denna uppsats avser att studera framskrivningar om kön och barns subjektivitet, utifrån en samling texter som beskriver Reggio Emilia-filosofin och dess pedagogik. Med feministisk poststrukturalism och diskursanalys som teori och metod har jag i texterna sökt efter bland annat representationer, och utifrån dessa skrivit fram diskurser om barns subjektivitet respektive barn som könade subjekt. LÄS MER