Sökning: "Estetisk verksamhet på gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Estetisk verksamhet på gymnasiet.

  1. 1. Monumentala kunskaper : -En undersökning av ett designmoment i en kurs i estetisk verksamhet på gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Anna Eriksson; [2019]
    Nyckelord :Visual communication; interactivity; artistic practices; democracy; public space; image and design.; Visuell Kommunikation; interaktivitet; konstnärliga praktiker; demokrati; offentliga rummet; bild och design;

    Sammanfattning : Det här är en kvalitativ studie vars syfte är att synliggöra huruvida bild och designpraktiker kan skapa förutsättningar för mellanrumskunskaper som undersöker, leker och plockar upp meningar i ett icke-vetande. Syftet är också att synliggöra elevernas uppfattning av hur bild- och design praktiker skulle kunna vara demokratiserande som arbetsmetod för kunskapande. LÄS MER

  2. 2. Bildämnets lärdomar : En studie av tidigare estetelevers syn på sina bildstudier på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Justine Seymour; [2017]
    Nyckelord :bild; estetisk verksamhet; estetiska programmet; gymnasiet; visuell kultur; visual literacy;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att ta reda på tidigare gymnasieelevernas syn på bildstudierna inom gymnasiets estetiska verksamhet, vad de anser att de har lärt sig och vilken betydelse bildstudierna har haft för dem efter gymnasiet. Detta är relevant i ett politiskt skolklimat där estetiska ämnen anses ha mindre värde än de ämnen som ger mest poäng när det gäller att konkurrera om högskoleplatser. LÄS MER

  3. 3. Estetiska lärprocesser i gymnasieskolan efter införandet av Lgy11 : En kvalitativ studie om lärares syn på skapande, estetiskt kunnande och entreprenöriellt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Bild

    Författare :Petra Frank; [2017]
    Nyckelord :Estetiska lärprocesser; estetiska lärprocesser; entreprenöriellt lärande; Lgy11; skapande;

    Sammanfattning : I och med införandet av den nya läroplanen Lgy11 har estetisk verksamhet som eget skolämne förminskats. Genom läroplansrevideringen i juli 2017 har formuleringar om skapande inskrivits i övergripande mål och riktlinjer och därmed har ansvaret för estetiska lärprocesser fördelats på alla ämneslärare. LÄS MER

  4. 4. ”Den där gröna stolen är en typisk lärarstol - en elak lärarstol” : En undersökning av hur design tas i bruk av en grupp gymnasieelever

    Magister-uppsats, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Marie Aidehag; [2015]
    Nyckelord :design; pedagogik; diskursanalys;

    Sammanfattning : I samband med gymnasiereformen 2011 försvann den obligatoriska kursen Estetisk verksamhet (100p) som möjliggjort för alla gymnasieelever i det tidigare systemet att möta något estetiskt kunskapsområde och uttrycksmedel under sin utbildningstid. Att ge unga människor relevanta redskap för att bli visuellt kompetenta i ett modernt samhälle förefaller vara en självklarhet och det blir högst aktuellt att finna nya arbetsformer. LÄS MER

  5. 5. Bildlärarens yrkesprofession – En studie kring bildlärarens roll på gymnasieskolan efter Gy 11

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Pernilla Pedersen; Sara Bern; [2014]
    Nyckelord :Gy 11; kompetens; kreativitet; estetik; estetisk verksamhet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka bildlärarens funktion på gymnasiet, samt hur rektorer på gymnasieskolan och verksamma inom bildlärarutbildningar i Sverige betraktar detta uppdrag. Detta med anledning av reformen Gymnasie 11 (Gy11) där estetisk verksamhet är borttagen som ett obligatoriskt och gymnasiegemensamt ämne. LÄS MER