Sökning: "Ett pedagogiskt sätt att möta barn i förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Ett pedagogiskt sätt att möta barn i förskola.

  1. 1. Den kommunikativa miljöns betydelse för språkutvecklingen : En studie ur ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sandra Radovanovic; [2022]
    Nyckelord :Kommunikativ miljö; språkutveckling; tecken som stöd TAKK ; förskola;

    Sammanfattning : Syfte med studien är att undersöka hur den kommunikativa miljön inom den pedagogiska verksamheten bidrar till barnens språkutveckling. Den metod som används i studien är både kvantitativ och kvalitativ. En enkät sändes ut till tre förskolor för att besvara den kvantitativa undersökningen. LÄS MER

  2. 2. Att undervisa för social hållbarhet i förskolan : Olika sätt att undervisa om levnadsförhållanden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Linnea Henkel; Izabella Jeppsson; [2019]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; förskola; social hållbar utveckling; levnadsförhållanden; förskollärare; undervisning; ekologisk systemteori; krig; jämlikhet; fattigdom; svält;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra förskollärares resonemang om undervisning för social hållbarhet och nå kunskap om på vilket sätt social hållbarhet kan undervisas i förskolan. Några av de 17 globala målen för hållbar utveckling har varit till stöd i utformande av syfte och frågeställningar i studien. LÄS MER

  3. 3. DET GÄLLER ATT GÅ UTANFÖR BOXEN! En intervjustudie om förskolepersonals strategier för att ta emot nyanlända barn

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Charlotte Öhman; [2017-09-29]
    Nyckelord :förskola; nyanlända barn; strategier;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att bidra till kunskap om förskolans arbete med att ta emot nyanlända barn och familjer. Syftet uppnås genom analys av förskolepersonals beskrivningar av möjligheter och utmaningar som de ställs inför när de ska organisera den pedagogiska verksamheten och förskolepraktiken i mötet med nyanlända barn och familjer. LÄS MER

  4. 4. Konst är också ett språk : Estetiska lärprocesser och språkutveckling hos flerspråkiga barn i förskolan – en litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Malin Lernebo; [2017]
    Nyckelord :Flerspråkighet; multilingual; förskola; preschool; aesthetic; estetiska lärprocesser; mångkultur; multicultural.; Flerspråkighet; multilingual; förskola; preschool; aesthetic; estetiska lärprocesser; mångkultur; multicultural.;

    Sammanfattning : Ungefär 30 miljoner barn beskrivs vara på flykt ifrån sina hemländer. Många av dessa barn har kommit hit till Sverige eller kommer att komma hit, med sig har de en annan kulturell bakgrund och ett annat språk. Dessa barn som kommit hit till Sverige har rätt att gå i förskola på samma villkor som svenska barn. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers arbete kring Gelman och Gallistels fem principer : En observationsstudie om pedagogers stöttning i barns lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogik

    Författare :Angelica Nyström; [2017]
    Nyckelord :barns lärande; pedagogers roll; pedagogiskt material; Gelman och Gallistels fem principer.;

    Sammanfattning : Det är viktigt att barn får en lustfylld och positiv syn på matematik. Därför är det viktigt att arbeta med matematik redan från tidig ålder så att den kunskapen följer med dem i deras fortsatta liv. Matematik innefattar mycket och därför har jag valt att fokusera på ett område som jag inte har mycket kunskap om. LÄS MER