Sökning: "Europeisk historia"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden Europeisk historia.

  1. 1. Det gränslösa Europa : En studie om aktivt medborgarskap i läromedel om Europeiska Unionen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Olsén Erik; Maria Rangsmo Lundvall; [2023]
    Nyckelord :läromedel; Europeiska Unionen; aktivt medborgarskap; deltagande; identitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utveckla kunskaper om vilka idéer om det europeiska medborgarskapet som förmedlas i undervisning om Europeiska unionen. Detta görs genom att studera svenska läroböcker för gymnasieskolans samhällskunskapsundervisning. LÄS MER

  2. 2. Lärarens attityder till eurocentrism i historieundervisningen : En kvalitativ studie om eurocentrism i högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Juli Martinez Preza; Cristian Cullborn; [2022]
    Nyckelord :Eurocentrism; historiedidaktik; historiemedvetande; historieundervisning; läromedel;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är inramat kring att undersöka lärares attityder till eurocentrism i historieundervisningen. Dessutom behandlar arbetet hur undervisningen kan påverka elevers historiemedvetande i fråga om eurocentrism. LÄS MER

  3. 3. Postkoloniala perspektiv i digitala läroplattformar : - En jämförelse av Nationalencyklopedin, Forum för levande historia och SO-rummets innehållkring avkolonisering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Erika Eriksson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka på vilket sätt digitala plattformar framställer avkoloniseringen men också hur de digitala plattformarna utifrån ett postkolonialt perspektiv kan påverka ett ”vi” och ”dem” tänk. Uppsatsen utgår från en postkolonial teoretisk grund och är en kvalitativ text- och diskursanalys. LÄS MER

  4. 4. Vad är det som gör en europé till en europé? : En undersökning om hur samhällskunskapslärare konceptualiserar en europeisk identitet och hur de undervisar om det

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Didaktik i Samhällsämnena

    Författare :Adrian Hernandez Pérez; [2021]
    Nyckelord :Europe; European identity; identity formation; definition; evaluation; civics; upper-secondary school; Europa; europeisk identitet; identitetsutveckling; definition; värdering; samhällskunskap; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Sedan det officiella bildandet av EU så har idén om en gemensam europeisk identitet funnits. Både EU och Sverige har försökt förverkliga denna idé – det finns däremot forskning som tyder på att det är ett tämligen svårdefinierat koncept. LÄS MER

  5. 5. Orientalism och läromedel? : En kritisk granskning av läromedel i Historieämnet på högstadienivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Viktor Knutsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Med grund i tidigare forskning rörande didaktik och läromedel samt skolans rådande styrdokument har föreliggande arbete med stöd i orientalistisk teori ämnat synliggöra innehållet i läromedel i historia på högstadienivå. Syftet har varit att vid diskursiv dekonstruktion undersöka förekomsten av orientalism i det utvalda källmaterial genom att synliggöra hur stor plats Orienten och orientalen ges samt hur de gestaltas i detta källmaterial. LÄS MER