Sökning: "Examensarbete lärare f-3"

Visar resultat 21 - 25 av 41 uppsatser innehållade orden Examensarbete lärare f-3.

  1. 21. Att komma till tals - Muntliga interaktionsmönster i klassrum F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christina Schwerin; [2018]
    Nyckelord :flerstämmighet; grundskola F-3; interaktion; klassrum; muntlighet;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks klassrummet som kommunikativt rum. Forskning visar atttalutrymmet i klassrummet är ojämnt fördelat, på så sätt att läraren tar den största delen avtalutrymmet jämfört med eleverna. LÄS MER

  2. 22. Material som stimulerar elevers andraspråksinlärning : En enkät- och intervjustudie om lärares materialval i engelska och lågstadieelevers åsikter om det

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jill Wattin; [2018]
    Nyckelord :Undervisningsmaterial; andraspråksinlärning; motivation; elevengagemang; engelska för yngre elever; F-3;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks vilka material lärare i F-3 använder för att stimulera elevers andraspråksinlärning och hur det stämmer överens med vad elever tycker är roligast att arbeta med. Undersökningen genomfördes med metodtriangulering genom en enkätundersökning med 81 elever och en intervjuundersökning med fem lärare. LÄS MER

  3. 23. Engelska varje dag : En studie om daglig exponering av engelska i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Madeleine Wessung; [2018]
    Nyckelord :Andraspråksinlärning; exponering; ämnesintegrerat arbete; status; skolmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att studera F-3-lärares inställning till och möjlighet att ge elever daglig exponering av engelska. Studien gjordes med halvstrukturerade intervjuer samt tourist guide technique som datainsamlingsmetoder. LÄS MER

  4. 24. Högläsning i skolans årskurs F-3 : En studie över verksamma lärares tillämpning av högläsning som undervisningsmetod

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Lina Hillin-Bertäng; Lina Jackson; [2017]
    Nyckelord :högläsning; läsupplevelser; skönlitteratur; gemenskap; interaktion; dialog; sidoaktiviteter; engagemang; aktivt lyssnande; språkutveckling och läsinlärning;

    Sammanfattning : Då vi skribenter tagit del av PISA-undersökningar vilka visar att elevers läsförståelse de senaste åren sjunkit vill vidärför ta reda på hur verksamma lärare inom årskurs F-3 arbetar med högläsning. Vårt intresse för högläsning väcktes under våra verksamhetsförlagda arbetsplatsutbildningar (VFU), egna erfarenheter och upplevelser. LÄS MER

  5. 25. Att lära sig skriva och läsa i en digital värld. Metoden ASL i F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linn Karlsson; Matilda Aasa; [2017]
    Nyckelord :ASL; Digitala verktyg; Elevtexter; Kollegialt lärande; Läs- och skrivutveckling;

    Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar elevers tidiga läs- och skrivundervisning med fokus på metoden ASL. Syftet med arbetet är att ta reda på hur lärarna tänker om användandet av metoden i den tidiga läs- och skrivundervisningen. LÄS MER