Sökning: "Extra personal förskola"

Visar resultat 6 - 10 av 16 uppsatser innehållade orden Extra personal förskola.

  1. 6. Sociala samspel och lek i förskola: En multipel fallstudie om lek och relationsarbete med barn som behöver extra stöd i förskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cecilia Nyberg; [2018]
    Nyckelord :Barn som behöver extra stöd; feedback; förskola; lek; relationskompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka, beskriva och analysera sociala samspel mellan personal och barn på några förskoleavdelningar, inriktat på hur personal arbetar för att bygga trygga relationer till barn som behöver extra stöd samt hur sociala samspelsprocesser som lek främjas. I studien undersöktes även hur förskolepersonal ser att specialpedagoger kan hjälpa och stötta i arbetet med att tillgodose behoven hos barn som behöver extra stöd. LÄS MER

  2. 7. "Om jag säger män i förskolan, vad säger du då?" En studie om vårdnadshavares diskurser kring män som arbetar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Stella Baric; [2018]
    Nyckelord :diskurs; diskursanalys; förebild; förskola; män; risk; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : I Sveriges förskolor idag råder brist på utbildad personal vilket får följder för kvaliteten på den verksamhet som kan bedrivas. Ett sätt att få upp andelen utbildad personal kan vara att försöka locka fler män att söka sig till förskolläraryrket. Detta på grund av att det i nuläget endast arbetar ca tre procent män i förskola. LÄS MER

  3. 8. Barn som utpekas som syndabockar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Aneta Gwiazdowska; [2018]
    Nyckelord :norms; discourses; duty ethics; virtues; Aristotle; normer; diskurser; pliktetik; dygdetik; Aristoteles;

    Sammanfattning : Syftet med den här essän är att undersöka vilka normer och diskurser som råder på min förskola och vidare hur de bidrar till att skapa olika konstruktioner av barn utifrån ett diskursperspektiv. Sedermera vill jag undersöka orsaker till mina egna och mina kollegors handlingsmönster samt vilka handlingsmöjligheter som finns i de uppkomna situationerna utifrån ett pliktetiskt och ett dygdetiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 9. Man trollar med knäna och väcker inte den björn som sover : Några lärares syn på extra anpassningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Elisabeth Wrang; [2017]
    Nyckelord :additional adjustments; general advice; thematic analysis; support and special need educators; extra anpassningar; allmänna råd; tematisk analys; stödverksamhet och specialpedagog;

    Sammanfattning : Lagen om extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram trädde i kraft den 1 juli 2014. Denna lag påverkade all personal från förskola till gymnasium och till sin hjälp fick skolorna allmänna råd från Skolverket med kommentarer om hur arbetet med extra anpassningar ska utföras. LÄS MER

  5. 10. TAKKAR som frågar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annelie Åsa Stenberg Cammernäs; [2016]
    Nyckelord :TAKK; förskola; kommunikation; barns språkutveckling;

    Sammanfattning : Vi vill genom den här studien få veta vad förskollärarna har erfarenheter om TAKK, hur de använder TAKK och om det finns möjlighet att använda metoden som ett dagligt verktyg i verksamheten. Vi har använt oss av det sociokulturella perspektivet som teoretisk grund. LÄS MER