Sökning: "Förändringar i lärande"

Visar resultat 21 - 25 av 666 uppsatser innehållade orden Förändringar i lärande.

  1. 21. Fritidshem och skola under 30 år : En studie av fritidspedagogers och lärares berättelser om samverkan för alla elever

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Eva-Karin Alm; [2023]
    Nyckelord :samverkan; fritidshem; skola; specialpedagogik; tillgänglig lärmiljö; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att skapa kunskap om hur samverkan mellan fritidshem och skola skett och förändrats över tid med utgångspunkt från mötet mellan fritidspedagogprofessionen och lärarprofessionen. En viktig grund för detta intresse är vad samverkan mellan dessa professioner kan betyda för att förverkliga ”en skola för alla”. LÄS MER

  2. 22. Problematisk skolfrånvaro bland barn med autism : Vårdnadshavares perspektiv på faktorer som kan påverka frånvaro och närvaro i den obligatoriska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Angelius; [2023]
    Nyckelord :Special education; autism; NPF; inclusion; school absenteeism; school attendance; hemmasittare; Bronfenbrenner; Specialpedagogik; autism; NPF; inkludering; skolfrånvaro; skolnärvaro; hemmasittare; Bronfenbrenner; anpassningar;

    Sammanfattning : Sammanfattning Långvarig skolfrånvaro bland barn med autism ökar för varje år. Den bristande skolgången kan leda till psykisk ohälsa och ekonomiska svårigheter både för individen och familjen. LÄS MER

  3. 23. Lärares arbete för inkluderade elever i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Agnes Porjebäck; Annsofi Schilling; [2023]
    Nyckelord :Anpassning; fritidshem; inkludering; relationer; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att synliggöra hur lärare arbetar för att inkludera eleverna i fritidshemmet. Det gjordes utifrån följande två frågeställningar: Hur uppfattar lärare i fritidshemmet det relationsskapande arbetet med eleverna? Hur arbetar lärare i fritidshemmet med specialpedagogiska anpassningar för att bidra till inkludering? En kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer användes för att få svar på frågeställningarna. LÄS MER

  4. 24. Förändringar i elevers läshastighet och avkodningsförmåga med intensiv lästräningsmetod : – En kvasiexperimentell studie med hjälp av läslistor.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ida Kling; [2023]
    Nyckelord :avkodning; läshastighet; Wendicks läslistor; flickor och pojkar;

    Sammanfattning : I föreliggande studie var att se hur elevers läshastighet och avkodningsförmåga påverkades efter användning utav Wendicks läslistor under fem veckor. Studien har utgått från frågor som: Vilka elevgrupper verkade gynnas eller missgynnas av denna metod? Finns det några skillnader i relation till kön och hur upplever eleverna själva intensivträning med Wendicks läslistor? Som metod användes kvasi-experiment där redan befintliga grupper fanns och randomisering inte var aktuellt. LÄS MER

  5. 25. Ny mening. Punkt. : En kvantitativ studie av en gymnasielärares skriftliga respons i svenskämnet och elevernas användning av responsen i en efterkommande uppgift.

    Magister-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Gabriella Claeson; [2023]
    Nyckelord :skriftlig respons; formativ bedömning; litteraturanalys; svenskämnet; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Formativ respons kan vara ett kraftfullt redskap för att stärka lärandet. Responsens effekt påverkas bland annat av dess innehåll. Eftersom responsen är bortkastad tid för läraren om eleverna inte använder den, är det relevant att dels undersöka responsens innehåll, dels när och hur eleverna använder den. LÄS MER