Sökning: "Förskola Kamratkultur"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden Förskola Kamratkultur.

  1. 1. Vi kan leka den leken utomhus : En studie om hur barnen skapar kulturer och platser inomhus jämfört utomhus på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :sandra jambrisak; [2023]
    Nyckelord :barns platser; förskola; kamratkultur; platser för barn; tolkande reproduktion;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har syftet varit att få en förståelse hur barnens kamratkulturer är i deras fria lek inomhus kontra utomhus. Syftet med studien var att få en förståelse för hur barnen skapar platser och kulturer i sin fria lek inomhus samt utomhus på förskolan. LÄS MER

  2. 2. "Vi som inte får vara med" : En kvalitativ innehållsanalys av utanförskap i bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alice Hammer; Maja Jansson; [2023]
    Nyckelord :utanförskap; bilderbok; förskola; biblioterapi; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur utanförskap och inkludering skildras i bilderböcker, representerade i Kulturrådets barnlitteraturlista från 2018, och vilka didaktiska möjligheter innehållet kunde bidra med. En kvalitativ innehållsanalys genomfördes i två delstudier för att undersöka hur böckernas handling och böckernas karaktärer skildras kopplat till utanförskap. LÄS MER

  3. 3. Nu är det dags för samling! : En kvalitativ studie om förskolepersonalens inställningar och förhållningssätt till samlingen som ett lärandetillfälle.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Caroline Bernhardsson; Linn Wallenberg; [2023]
    Nyckelord :Pedagogers förhållningssätt; barndomssociologi; delaktighet inflytande; intervju; observation; samling.;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöks pedagogers inställning och förhållningssätt till samlingen som ett lärandetillfälle. Studien syftar till att bidra med kunskap kring pedagogers syn på barns delaktighet och inflytande genom förskolans rutinsituation samlingen. LÄS MER

  4. 4. Kränkningar i förskolan : En studie om förskollärares uppfattning om kränkningar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Matilda Larsson; Ida Sainmaa; [2022]
    Nyckelord :Kränkningar; Förskola; Förskollärare; Trygghet; Kamratkultur;

    Sammanfattning : Förskolan ska vara en trygg plats för alla barn att lära och utvecklas. Trots detta upplever förskollärare att kränkningar förekommer i förskolan samt att kamratkulturen inte är trygg i alla barngrupper. LÄS MER

  5. 5. Du får inte vara med för att du förstör! : En etnografisk studie om konflikter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Miranda Kalludra; Izabela Vekaj; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskolebarn; konflikt; kamratkulturer; tillträdesstrategier; barns aktörskap; leksituationer; skydd av interaktivt utrymme;

    Sammanfattning : Studiens problemområde omfattar konflikter som är en del av barnens vardagliga liv där interaktionerna mellan barnen behandlar olika perspektiv, normer och värderingar. Därav framställdes syftet med vår studie att studera hur konflikter uppstår och avslutas mellan barnen i leksituationer på förskolan, samt hur detta förhåller sig till kamratkultur. LÄS MER